New!Portal Pracuj.sk supports the people of UkraineSwitch to Ukrainian language (Українська мова)

Uchádzači sú nároční: Ako uspieť pri inzerovaní práce?

Ľudské zdrojeLucia Džurná
Uchádzači sú nároční: Ako uspieť pri inzerovaní práce?

Osloviť cieľovú skupinu nie je jednoduché. Rovnako ako životopis, aj pracovná ponuka musí spĺňať potrebné náležitosti, bez zbytočných chýb. Na podstatné údaje sa však často zabúda.

Cieľom je upútať

Na prvý pohľad musí byť jasné, čoho sa ponuka týka. Správny titulok dokáže prilákať žiadaného uchádzača. Alebo odradiť toho, kto sa na danú pozíciu nehodí.

Napr.: Manažér/ka predajne známeho potravinového reťazca.

V úvode nie je na škodu vyzdvihnúť samotného zamestnávateľa v čo najlepšom svetle. To aj v prípade, ak ide o známu značku. Krátky súpis úspechov na trhu, prínos pre spoločnosť alebo dôležitosť pôsobenia. Optimálny rozsah sú 3-4 vety. Dlhšie znenie by už malo opačný účinok

Ak to platforma umožňuje, odporúčame do inzerátu pridať firemné logo. I keď záujemcovi popis spoločnosti nič nehovorí, vizuálne vyobrazenie zvykne byť smerodajnejšie. Správnym krokom je aj uvedenie hlavnej webovej stránky.

Presný popis pracovnej činnosti

Stručnosť a výstižnosť sú potrebné v každej časti textu. Záujemcovia vyhľadávajú pracovné portály s jasným zámerom. Tým je, nájsť si prácu, ktorá bude spĺňať požiadavky jednotlivca. V inzeráte by sa preto mali nachádzať odpovede na všetky základné otázky.

Pomenovanie pozície v titulku inzerátu nie je postačujúci zdroj informácií. Uchádzač chce vedieť podrobnú náplň práce. Dôležitá je prehľadnosť. Odporúčame pracovné činnosti uvádzať v bodoch radených pod seba. Poradie by malo mať hierarchicky charakter. Od najzakladanejších činností, cez bežné, až prípadné výnimočné úlohy či projekty. Samozrejme, to záleží od povahy pracovnej pozície.

Charakteristika by nemala pôsobiť príliš striktne. Aj náročnú pozíciu je potrebné opísať odľahčene, aby sa uchádzač necítil pod tlakom.

Podmienky prijatia

O tom, či sa záujemca hodí na pracovnú pozíciu, nemôže rozhodnúť on sám. Prvým krokom je zaslanie životopisu. Sprievodným dokumentom zvykne byť motivačný list. Ten sa často nahrádza praktickejším výstupom.

Napr.: zaslanie portfólia, prekladu textu alebo vzorového článku.

Profil ideálneho budúceho zamestnanca nasleduje po predstavení zamestnávateľa. Uvádza sa všeobecný model. Požadované znalosti, predchádzajúce pracovné skúsenosti, vzdelanie a osobnostné vlastnosti. Kritéria by mali byť vždy optimálne vzhľadom na náročnosť práce. Samozrejme, aj reálne. Nemôžeme na pozíciu obsluhy pokladne v predajni vyžadovať úroveň angličtiny B1 a základy účtovníctva.

Je vhodné spomenúť aj nasledujúce kola výberového procesu.

Ako, kedy a ako dlho?

V inzeráte sa určite neoplatí zavádzať a vynechať dôležité údaje. Medzi tie patrí typ pracovného úväzku, a s tým súvisiaca doba trvania pracovného vzťahu.

Mnoho záujemcov prihliada na čas, ktorý sú ochotní v zamestnaní stráviť. Časové kritéria majú často najväčšiu váhu pri rozhodovaní. V ponuke by nemalo chýbať vymedzenie pracovných zmien. Uchádzač má byť vopred oboznámený s tým, či bude pracovať cez deň alebo aj v noci. Rovnako musí byť definovaný celý pracovný týždeň. Vrátane výnimočných situácií, ktoré môžu nastať. Ako sú práca počas víkendu a sviatkov.

 

Ďalšou základnou otázkou je výška finančného ohodnotenie. Neodporúčame uvádzať „dohodou“. Suma má byť presne stanovená v netto alebo brutto hodnote. Taktiež vyplácanie, či už mesačné, na hodinu alebo po vykonaní práce. Ak má byť pozícia neplatená, napríklad pri stáži a dobrovoľníctve, aj to je potrebné vymedziť.

Atraktívne sú rôzne finančné a nefinančné benefity. Motiváciu je potrebné vyvolať a udržať v každej pracovnej oblasti. Určite zaujmú možnosti kariérneho rastu, pracovné cesty, služobné zariadenia, vlastné parkovacie miesto alebo platené voľno.

Prehovárať priamo k jednotlivcovi

Dôležité sú stručnosť, výstižnosť a jasné vymedzenie cieľovej skupiny. Smerovanie každého inzerátu by malo byť čo najviac adresné. Pokiaľ hľadáme zamestnanca na vyššiu riadiacu pozíciu, uspôsobená by tomu mala byť aj formulácia textu.

V medzinárodných firmách je bežné, že okrem domáceho jazyka sa využije anglický, či nemecký. Neznamená to však, že ponuka je určená len pre zahraničných záujemcov. Potrebné sú jazykové znalosti na vyššej úrovni. Reagovať na inzerát bude len uchádzač, ktorý s tým nemá problém. Tým sa bez námahy náborového špecialistu preverí kompetentnosť uchádzača.

Opäť, ak hľadáte IT špecialistu, môžete využiť výrazy, ktorým bude rozumieť len odborník.

Správne umiestnenie dokáže divy

Pre širší dosah a požadovaný účinok je vhodné využiť platené služby. Tie sa pri tvorbe riadia zásadami marketingu, manažmentu a psychológie. Príjemca vníma zmyslami a dizajn inzerátu dokáže upútať skôr ako text. Pri internetových pracovných portáloch je vizuálna stránka rovnaká aj v prípade konkurencie. Preto netreba podceňovať ani obsah.

Platená inzercia naviac zatraktívni samotného zamestnávateľa. Čo by pri webových stránkach bez poplatku nebolo do požadovanej miery možné. Známe platformy zabezpečujú široký dosah. Poskytujú rozsiahly zásah smerom k cieľovej skupine.

Záverečné pokyny

Absencia záverečných pokynov môže znemožniť záujemcom prístup k zamestnávateľovi. Na konci by mal byť kontakt na zodpovednú osobu  alebo informačné centrum. Kam sa uchádzač v prípade potreby vie obrátiť. Chýbať nesmie spôsob a miesto odoslania potrebných údajov. Dôležité to je najmä v prípade inzercie v novinách. Inovatívne portály ako Praxuj.sk/Pracuj.sk, fungujú na základe vytvorených profilov. Tie viacnásobne zjednodušujú a urýchľujú komunikáciu.

Údajom navyše, ktorý ocení každý čakajúci na odpoveď, je predpokladaná spätná väzba. A tiež informácie o uzatvorení výberového procesu.

 

Pre viac užitočných tipov odporúčame prečítať Ste nespokojní so svojím prijmom? Zistite ako si môžete prilepšiť.

If this article was helpful for you, we will be very glad if you support us by sharing it on social networks. Thank you!