Dôsledky globálnej pandémie priniesli zmeny v rôznych oblastiach biznisu. Výnimkou nie je ani oblasť ľudských zdrojov, kde firmy aplikujú viaceré inovácie a digitálne riešenia. Článok prináša pohľad na 3 zaujímavé HR trendy, ktoré sa v po-pandemickom období stali realitou.
Hybridný model práce
Najvýraznejšia zmena prišla v súvislosti s obmedzením fyzického kontaktu na pracovisku. Práca z domu však nezmizla ani s povolením opatrení a vyzerá, že sa stala bežnou súčasťou viacerých známych firiem. Spoločnosti Microsoft, Meta či Google umožnili svojim zamestnancom čerpať homeoffice ako formu pracovného benefitu. Z prieskumu, ktorý sa realizoval v zahraničí vyplývalo, že väčšina zamestnancov takýto benefit víta, avšak len vtedy, keď ho majú vo vlastných rukách. V momente, ak je rozhodnutím nadriadeného pre zamestnancov prestáva byť vnímaný ako pozitívna zmena.
Upskilling zamestnancov
Zvyšovanie znalostí zamestnancov, alebo tzv. upskilling je nový trend, ktorý aplikujú najmä stredné a väčšie firmy. Prostredníctvom školení a mentorov rozvíjajú vedomosti ľudí na pracovisku. Výmenou za to ponúkajú v niektorých prípadoch aj kariérny rast alebo bonusy. Prieskum z tohto roku ukazuje, že 75% zamestnancov, ktorí takíto proces absolvujú sú s ním spokojní. Búrajú sa tiež predstavy o tom, že vyškolení zamestnanci odchádzajú k iným zamestnávateľom. Ich spokojnosť naopak môže zvyšovať produktivitu a lojálnosť k svojmu zamestnávateľovi. Dôležité je však vzdelávať zamestnancov v technológiách, ktorú reálne využívajú v práci. Iba 6% ľudí si trúflo odpovedať, že nemajú znalostné medzery, ktoré by potrebovali na pracovisku.
Data - driven recruiting
Pandemický tlak na digitálne riešenia priniesol novinky aj v nábore ľudí. Osobné pohovory nahradili videocally a testy zručností. Vychádza to z prirodzenej snahy personalistov optimalizovať svoj čas pri výbere nových zamestnancov. Jeden človek totiž vykoná počas jednej hodiny približne 5 pohovorov. Testom sa dá počas jednej hodiny vyskúšať desiatky kandidátov. Spomedzi úspešných uchádzačov sa tak na pohovory dostávajú len finalisti testovacieho kola. Je to rýchlejšie a objektívnejšie, keďže v tejto fáze nezavažuje ľudský faktov. Testy osobnosti sa zároveň môžu používať pri práci s rozvojom zamestnancov, keďže nešťastný človek pravdepodobne čoskoro odíde alebo nepodáva plný výkonov.
Slovenský trh na tento dopyt reaguje a prichádza slovenská platforma na testovanie uchádzačov o zamestnanie s názvom Testzebra, ktorá pomáha pri nábore nových zamestnancov, ale zároveň ponúka aj osobnostné testy na zisťovanie silných a slabých stránok už prijatých zamestnancov.