Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Online marketing a jeho základy

ManažmentLucia Džurná
Online marketing a jeho základy

Firmy využívajú sociálne médiá na oslovenie publika. Môžu značky spojiť s publikom po celom svete. Podporujú informovanosť o  pôsobení, návštevnosť a rozširujú sieť zákazníkov. Ide o pomerne jednoduchý a účinný spôsob, ak viete ako daný nástroj funguje.

Vymedzenie cieľového publika

Snažiť sa osloviť, čo najväčšiu vzorku, nie je účinné. Nie každý užívateľ sociálnych médií môže byť vašim spotrebiteľom. Najskôr musíte svoje publikum pochopiť, až potom ho účelovo osloviť. Správna identifikácia môže napomôcť k voľbe vhodného spôsobu komunikácie, pracovať efektívne a dosiahnuť svoje marketingové ciele.

Najlepším spôsobom ako dostať potrebné údaje o svojom publiku, je prieskumu trhu. Poznať by ste mali predovšetkým demografické údaje. Vďaka nim ľahšie zistíte, kto sú tí ľudia, ako sa správajú, a čo potrebujú. Vzorce správania sa neskôr budú užitočné pri voľbe vhodného spôsobu propagácie.

Našťastie, zhromažďovanie potrebných dát nemusí byť zložité. Existujú dostupné dáta, či softvér, ktoré uchovávajú a triedia tieto informácie.

Napríklad, analýza sociálnych médií. Viacero známych platforiem disponuje údajmi o svojich užívateľov. Kedy a kde uverejňujú príspevky, aké sú ich záujmy a podobne. Firemné účty majú zabudovanú takúto funkciu automaticky. Dostupnosť dát je teda zdarma.

Ak si myslíte, že už poznáte svoje publikum, skúste sa niečo naučiť od vlastnej konkurencie. Možno práve jej stratégie vám doplní chýbajúci prehľad.

Definícia cieľov

Nie je žiadnym tajomstvom, že jasne definované ciele uľahčujú celý proces podnikateľského rastu. Neplatí to však len v prípade online marketingu. Táto teória sa uplatňuje v rámci stratégií ako takých.

Medzi najzákladnejšiu analýzu primárnych cieľov patrí stratégia SMART. Poskytuje pomyselný východiskový bod pri výbere prostriedkov a vykonávanie zmien.

SMART stratégia zahŕňa nasledovné ciele:

  • Špecifické

Prvým kritériom je jasná predstava, čo chcete dosiahnuť. V prípade sociálnych médií to môže zvýšenie sledujúcich, na každom kanálu do určitého času o dané množstvo.

  • Merateľné

Ak ste už stihli uplatniť nejaké stratégie, musíte vedieť, či ste cielili efektívne. Od toho tu je merateľnosť. Ak zistíte, že nie, môžete pozmeniť svoje ciele. Nájsť vhodný spôsob, ktorý by platil v každom prípade rovnako, nie je reálne. Obšas musíte svoje smerovanie pozmeniť.

  • Dosiahnuteľné

Ak si stanovíte nereálne ciele, môžete čeliť rôznym stratám na publiku a financiách. Ciele by mali byť z toho dôvodu jasne definované a merateľne. Riziko neúspechu sa tým síce úplne neodstráni, ale aspoň eliminuje.

  • Relevantné

Marketingové ciele na sociálnych médiách by mali smerovať k obchodným cieľom. Preto mnoho firiem okrem hlavného webového sídla spravuje aj niekoľko účtov na sociálnych médiách. Tam dochádza k vzájomnej podpore.

  • Čas

Každý cieľ by mal byť časovo limitovaný. Uplatniť danú metódu neskôr nemusí fungovať. Prostredie aj preferencie užívateľov sa môžu rýchlo meniť, čakať na správnu dobu, nemusí mať vždy úspech.

Rozumná investícia

Ovládanie online marketingu si vyžaduje premyslené postupy, ktoré sú nad úrovňou bežného užívateľa sociálnych médií. Ak chcete podporovať svoju značku na internete, mali by ste sa zlepšiť v strategickom plánovaní, organizovanosti a hlbšie sa vzdelávať v oblasti brandingu.

Nie však každý má čas a chuť okrem spoločnosti viesť i účty s ňou spojenými. Ak je to váš prípad a máte voľné finančné prostriedky, priplatiť si môžete za odborníka na správu sociálnych médií. Ďalšou možnosťou je investícia do online reklám. Zvýšite povedomie o značke, jej dosah a vedenie účtov už nebude až tak zložité na zviditeľňovanie sa.

Originálne stratégie

Uverejňovať príspevky na viacerých platformách, nemusí byť až taký dobrý nápad. Môže to narušiť marketingovú stratégiu. Komunikácia sa má odvíjať od komplexných znalostí trhu – kde sa nachádza cieľové publikum, kde pôsobí vaša konkurencia, ako sa vyvíjali predošlé štatistiky a podobne.

Z hľadiska pochopenia publika by ste mali využívať rovnaké platformy ako oni. Ak cielite na ľudí mladších ako 30 rokov, ktorí preferujú platformu Instagram, nemusíte vymýšľať marketingové stratégie pre Facebook. Pri výbere kanálu by ste tiež mali zohľadniť, účel za akým vznikol a vaše potreby. Či už potrebujete streamovať, zverejňovať vizuálne príťažlivé príspevky, blogovať alebo postovať dlhšie videá, každá platforma je niečím špecifická. Zistite najlepšie možnosti pre vaše podnikanie a zvoľte k tomu vhodnú stratégiu.

Primeraná aktivita

Za úspechom v online propagácií stoji premyslený, presvedčivý a najmä pútavý obsah. Ak pôsobíte spoľahlivo, rovnako vás bude vnímať i publikum. Jednotlivé platformy sociálnych médií zvyknú meniť algoritmy, to však nemusí byť problém, ak uverejňujete relevantný obsah.

Systém vyhodnotí príspevky ako užitočné pre informačné kanály, čo pomôže vášmu profilu rásť.

Interaktivita

Nesmiete zabúdať, že publikum je aktívne a má potrebu sa nejakým spôsobom zapájať do vašich aktivít. Interaktivita sledujúcich na druhej strane prináša pôžitok i samotnej značke. Slúži ako dôkaz, že firma skutočne existuje, rozširuje dosah, znižuje náklady a podobne.

Sociálne médiá vám umožňujú sledovať konverzácie v reálnom čase a pohotovo odpovedať na otázky publika. Možnosť „Páči sa mi to“ však nestačí. Kláťte otázky, vytvárajte ankety, súťaže o vaše produkty alebo živé diskusie, je to na vás. Dobrou stratégiou je, vyhradiť si chvíľu času na sledujúcich každý deň, aby ste mohli na prípadné komplikácie reagovať okamžite.

Profesionálnosť

Nezabúdajte na to, že svojou aktivitou na sociálnych sieťach reprezentujete značku. Nejednajte teda pudovo. Dobre si premyslite každú akciu, či vášmu dobrému menu nemôže niečo uškodiť.

Príspevky môžu byť vytrhnuté z kontextu, a tým pádom vnímané v zlom svetle. Každá negatívna reklama si vypýta svoju dať. V lepšom prípade stratu sledujúcich, v tom horšom dokonca právne dôsledky. Ak za príspevky zodpovedajú vaši zamestnanci, uistite sa, že sú riadne poučení.

Politika sociálnych médií zahŕňa predpísaný spôsob tvorby obsahu, návod ako reagovať na negatívnu odozvu, dodržiavanie pravidiel platformy, bezpečnostný protokol a iné. V skratke, jasne stanovené pravidla inzerovania vás pripravia na každý možný scenár, ktorý môže nastať a zároveň uplatníte vlastnú filozofiu.

Originalita

Medzi hlavné znaky každej značky patrí zjednodušené spojenie sa so zákazníkmi a odlíšenie od konkurencie. Čiže, marketing, v každej podobe by mal byť konzistentný.

Spočiatku to môže byť náročné, ale po zabehnutí sa bude hrať vo váš prospech. Pomôže zvýšiť lojalitu značky a ujasniť si, aký obsah je pre vás prínosný. Myslieť by ste mali na to, ako hovoríte so svojimi zákazníkmi, ako sa líšia vizuály na jednotlivých platformách alebo, o aké produkty a služby majú spotrebitelia najväčší záujem.

Kvalita nad kvantitu

I keď sme radili, že publiku by ste sa mali venovať každý deň, neplatí to pri príspevkoch. V tomto prípade by ste sa mali riadiť heslom, že kvalita je nad kvantitu.

Nadmerná aktivita nevyčerpá len skladovateľov, ale aj algoritmus. Príspevky môžu byť naviac označené ako spam a obmedziť vaše pôsobenie.

Pre lepšiu kontrolu, skúste využiť kalendár sociálnych médií. Pomôže vám s plánovaním príspevkov vopred, čím zaručí organizovanosť. Zahŕňa rôzne kategórie, ako napríklad, kedy uverejňovať, aké použiť titulky alebo, na ktorých platformách inzerovať.

Ďalším spôsobom je, odpovedať si na pár jednoduchých otázok, ktoré pomôžu zaujať, zlepšiť obsah a prilákať nových skladovateľov. Skúste si zodpvoedať nasledujúce: Pomáha daný obsah môjmu publiku? Sú príspevky originálne? Aké pocity vyvolávajú? Dodržujú všetky predpísané pravidlá? A podobne.

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!