Nie sú to len uchádzači o zamestnanie, ktorí si hľadajú prácu na viacerých miestach súčasne. Podvádzať zvyknú aj náborári a tak sa môže stať, že inzerát s pracovnou ponukou, ktorý vidíte mesiac čo mesiac na stránke, je vlastne neaktuálny.
Nájsť si nové pracovné miesto krátko po tom, čo ste v práci dostali výpoveď, prípadne sa vám zmenili v živote priority, je otázkou prežitia. Málokomu však napadne, že aj samotný nábor nových zamestnancov býva pre firmy otázkou prežitia. A pretože ľudské zdroje sú, bohužiaľ, vyčerpateľné veľmi rýchlo, hľadanie vhodných kandidátov na pozíciu sa niekedy nekončí ani po tom, čo do zamestnania nastúpi nová posila. Takzvaný fenomén ghost jobov, teda neexistujúcich pracovných ponúk, sa rozmáha z viacerých dôvodov. Okrem etického hľadiska tu však vyvstáva ešte jeden neprehliadnuteľný problém. Aký má zmysel uchádzať sa o pozíciu, ktorú nemožno obsadiť okamžite?
Princíp ghost jobov spočíva v tom, že zostávajú aktuálne dlhšie, než väčšina ponúk. Stretnúť sa možno aj s praktikou založenou na opakovanom zverejňovaní tej istej pracovnej ponuky po dobu niekoľkých mesiacov. Neznamená to nevyhnutne to, že by zamestnávatelia mali problém s obsadením pracovnej pozície.
Žiaľ, presne tak to navonok väčšina adeptov vníma. Tento jav je možné pozorovať na pracovnom trhu v Európe aj za Atlantikom. V auguste tohto roka zverejnila britská hiringová agentúra StandOut CV report, v ktorom uviedla, že zo vzorky 90 000 zverejnených ponúk práce vykazovala až tretina z nich príznaky ghost jobu. Ghost job je pritom kdesi na pomedzí neustále aktívnej pracovnej ponuky a pasívneho job hiringu.
Personalisti, headhunteri a náborári takýmto spôsobom vytvárajú dostatočne bohatú databázu uchádzačov a talentovaných kandidátov, ktorých by bolo možné v kratšom čase osloviť na danú pracovnú ponuku v budúcnosti. Inými slovami, ak na takúto ponuku zareagujete, no nedostanete nijakú odpoveď, nemusí to nutne znamenať, že ste výberom neprešli. Vaša žiadosť a životopis totižto skutočne mohli byť zaradené do databázy vhodných uchádzačov pre budúce účely inzerujúcej spoločnosti.
Inzerujúcich spoločností na pracovných portáloch pribúda. S hľadaním vysnívanej kariéry či záujmom o zotrvanie v existujúcej profesii však súvisí aj často prehliadaná realita ľudí, ktorí prácu skutočne hľadajú. V americkom prieskume personálnej agentúry Revelio vyšlo najavo, že počet úspešných kandidátov pripadajúcich na jednu pracovnú ponuku, sa za uplynulých päť rokov znížil z kvocientu 1,2 na menej ako 1.