Nemýľme si pojmy. Udržateľná móda má jasné pravidlá. Vlastné dodržiavajú aj vyznávači tzv. pomalej módy, pretože kvalitu života určite nenapĺňa časté nakupovanie pod vplyvom neustálej reklamy, ale ani „shopaholizmus“, teda závislosť na nakupovaní, ktorá v dnešnej spoločnosti stúpa. Vysvetľuje udržateľnosť planéty PhDr. Marta Kolářová PhD., ktorá vyštudovala sociológiu so špecializáciou na sociálnu antropológiu na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej, kde získala roku 2008 doktorát. Študovala tiež na Sussex University vo Veľkej Británii (2003) a ako štipendistka Fulbrightovej komisie na Rutgers University v USA (2005-2006). Pôsobí v Sociologickom ústave Akadémie vied ČR a prednáša na Univerzite Karlovej. Zameriava sa na témy udržateľného životného štýlu, udržateľnej spotreby, politiky životného štýlu. Je autorkou knihy V súlade s prírodou: politika životného štýlu, udržateľnosť a sebestačnosť.
Pojem udržateľnosť (sustainability) súvisí s koncepciou udržateľného rozvoja, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je práve zodpovedná spotreba a výroba ako špecifický bod 12 v Cieľoch udržateľného rozvoja, ktoré formuluje OSN. Udržateľný rozvoj je však dnes vnímaný problematicky z hľadiska toho, že jeho súčasťou je aj udržiavanie trvalého ekonomického rastu meraného pomocou HDP. To je v rozpore s tým, že planéta má obmedzené zdroje a už od 70. rokov minulého storočia ju ako ľudstvo čerpáme na úkor budúcich generácií. Na obmedzenom priestore Zeme nie je možný nekonečný hospodársky rast. Čo sa týka nejakej zmeny perspektívy, nevidím zlomový moment z hľadiska zamerania sa na spotrebu, pretože o tej sa v krajinách globálneho Severu hovorí ako o problematickej už od 90. rokov. Avšak v našej spoločnosti sa táto téma viac dostáva do verejnej debaty práve upozorňovaním na zmeny klímy, ktoré silnejšie artikuluje mladá generácia.