Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

11 rád ako zviditeľniť svoj produkt na sociálnych médiách

KomunikáciaLucia Džurná
11 rád ako zviditeľniť svoj produkt na sociálnych médiách

Online priestor je skvelým spôsobom ako sa zviditeľniť. Nie nadarmo je internet považovaný za najlepší spôsob umiestňovania reklamy. Osloviť čo najširšie publikum však má svoje hranice a pravidlá.

1. Vyberte si správny kanál

Sociálne médiá sú užitočné, no musíte prísť na ten správny spôsob ako ich efektívne využívať. Aby sa produkt, či služba nestratili v širokej ponuke, ešte pred začatím podnikania budete potrebovať dôkladné sondovanie. Napríklad, Facebook je prospešný, ak chcete zvýšiť povedomie o značke alebo generovať potenciálnych zákazníkov. Naopak, Twitter či LinkedIn pomáha rozširovať sieť profesionálov. V súčasnosti však podnikatelia najčastejšie siahajú po Instagrame, ktorý pomáha osloviť mladšie skupiny potencionálnych spotrebiteľov.

Zdieľanie obsahu na tých správnych platformách výrazne rozhoduje o úspechu či neúspechu. Pri voľbe by ste mali brať do úvahy povahu svojho pôsobenia. Je dôležité, aby ste si vytvorili účet na platforme, ktorú používa vaša cieľová skupina. V tomto smere nie je na škodu zainvestovať do prieskumu publika. Po zistení, čo chce a ako sa správa, bude pre vás jednoduchšie mu vyjsť v ústrety.

Nemali by ste však preceniť svoje schopnosti. Daná platforma a stratégie by mali predovšetkým zodpovedať vašim produktom. Vzhľadom na to môžeme povedať, že cieľ kampane rozhoduje o výbere správneho kanálu.

2. Vytvorte si systém

Tvorba príspevkov prvoplánovo alebi pod časovým tlakom môže viesť k zníženej kvalite. Či ide o rekapitulovanie toho istého obsahu, nedostatok originality alebo zbytočné chyby. Všetky spomínané aspekty nie sú nápomocné pri budovaní priaznivej mienky a portfólia.

S nedostatočnou organizáciou by vám mohol pomôcť obsahové kalendáre. Tie vám okrem iného podporia plnenie cieľov, vytváranie vhodnej stratégie a sledovanie pokroku. Nemusí to však byť nič náročné. Stačí, ak použijete bežný kalendár pre jednotlivé kanály. Naplánujte si svoje príspevky v časovom predstihu, vďaka čomu budete mať priestor premýšľať, či sú naozaj pre vás efektívne.

Odporúčame si pripraviť aj hashtagy, odkazy, obrázky, videá a iný potrebný obsah. Pre každé sociálne médium platí, že má byť interaktívne. Kanál za účelom podnikania nie je výnimkou. Ak chcete dosiahnuť požadovaný účinok, mali by ste klásť otázky, pýtať si spätnú väzbu, ponúkať kvízy či súťaže, dávať odporúčania a podobne. Z toho vypláva, že by ste mali poznať preferencie svojho publika. Vzhľadom na to dávame do pozornosti dôležitosť výskumu publika.

3. Neprežeňte to s aktivitou

Vyskakovanie vášho príspevku zakaždým, keď si užívateľ otvorí svoje konto na sociálnych médiách urobí viac škody ako úžitku. Ak bude zákazník neustále čeliť nejakej ponuke, už mu nepríde tak atraktívna, ako keby sa s ňou stretol po prvý raz. To však neznamená, žeby ste sa mali vyhýbať zmienke o vašej značke.

Niektorí marketéri sa riadia pravidlom „jeden zo siedmich“. V praxi to znamená, že na každý jeden priamo propagačný príspevok by malo byť šesť ďalších založených na obsahu. V týchto ďalších postoch by ste mali zdieľať články, komentovať aktuálne dianie alebo klásť otázky. V každom smere by mala byť zachovaná rovnováha, aby obsah ako celok nepôsobil rušivo.

4. Oživte svoj obsah

I keď sa hovorí - Nesúď knihu podľa obalu, aj napriek tomu nás vo väčšine prípadoch ako prvé upúta celkový výzor. Vizuálny obsah umožňuje vyjadriť viac, ako by to bolo možné len bežným príspevkom. Na vnímanie podstatne vplývajú emócie. Najmä videoobsah je ideálny na upútanie pozornosti.

V súčasnosti sú stále viac obľúbené medzi značkami živé, naratívne videá. Dokonca sa radia medzi dôležitú súčasť marketingového mixu. Ak má recipient na výber, v 80 % prípadoch radšej siahne po audiovizuálnom obsahu, ako keby si mal informácie sám načítať. Ak chcete do svojich aktivít zapojiť viac publikum, môžete spúšťať živé vysielanie, rozhovory, zákulisie a podobne. Ide o jednouchú tvorbu videí, na ktorú nepotrebujete žiadne špeciálne zručnosti, no efektívnosť je vysoká.

5. Reagujte okamžite a na všetko

Spätná väzba na sociálnych médiách je rôznorodá. Bežnou súčasťou komunikácie je aj negatívna odozva, či už opodstatnená alebo nie. To však neznamená, že negatívny komentár je menejcenný. Práve naopak.

Mali by ste sledovať každý komentár či zmienky o vašej značke, aby ste mohli riešiť problémy čím skôr. Ak nastala chyba na vašej strane, sledujúci ocenia snahu o nápravu formou ospravedlnenia alebo náhrady. Reagovať môžete verejne, aj v súkromnej správe, maili či telefonáte. Akákoľvek forma odozvy zanechá lepší dojem ako ignorancia.

6. Rozširujte komunitu

Získavanie nových sledovateľov síce propagácií pomáha, ale nemali by ste zabúdať ani na stále publikum. Pri tom platí, že kvalita je nad kvantitu. Lojálni a angažovaní sú väčšinou členovia cieľovej skupiny, ktorá je pre značku najdôležitejšia. Voľbou vhodnej stratégie zabezpečíte pozitívnu spätnú väzbu a odporúčania.

Keď si vytvoríte silnú komunitu, ľudia sa budú prirodzene spájať a pomáhať s propagáciou obsahu z vlastnej vôle. Môžete osloviť aj vplyvných používateľov sociálnych médií – influencerov, či iné značky. Takéto služby sú síce za poplatok, keďže ide o modernú formu reklamy, ale výrazne to pomáha zaujať užívateľov z iných skupín, ku ktorým by ste bežnými prostriedkami nemali prístup.

7. Vytvorte si vlastný príbeh

S menom mnohých firiem sa spája zaujímavá história, predstavitelia alebo slogan. Či už ide o pravdivý príbeh, či o obzvláštnenú realitu, zaujmú. Spôsob, akým sa značka prezentuje má veľký vplyv na to, ako ju ľudia vnímajú. Spájajú sa s nimi prostredníctvom pozitívnej emócia, na základe ktorej si daný produkt zapamätajú.

Okrem toho, čo a ako hovoríte, dôležité je, ako inak, spôsob šírenia. Najväčší dosah majú médiá, predovšetkým tie digitálne.  Známou firmou na zdieľanie zaujímavých príbehov je spoločnosť Intel. Využíva platformu Instagram, na ktorej do reakcií začleňuje i zákazníkov. Umiestňovaním príbehov, videí, svedectiev, rozhovorov a zábavných faktov je spoločnosť schopná udržať si publikum.

8. Využite obsah vytvorený používateľmi

Obsah generovaný používateľmi, takzvaný UGC je jedným z najúčinnejších spôsobov propagácie. Užívatelia spravidla viac veria iným ľuďom ako tvrdeniam samotných značiek. Cieľová skupina má spätnú väzbu priamo od ostatných zákazníkov. Nebudú tak mať pochybnosti či sú dané tvrdenia skutočne pravdivé.

UGC je vlastne forma sociálneho dôkazu, ktorý vyhodnocuje značku ako dôveryhodnú. Najmä vizuály tvorené používateľmi sú dôveryhodnejšie ako iné formy obsahu. Vytvorením priestoru na zdieľanie spokojnosti uľahčite svojim sledovateľnom zdieľanie príbehov a tým aj povedomia o značke.

9. Reklamy na Instagrame

Sociálne médium Instagram patrí medzi najobľubenejšie prostriedky uverejňovania inzercie z dôvodu počtu užívateľov a jednoduchosti prístupu. Naviac, miera interakcie je vyššia ako napríklad na konkurenčných platformách Twitter a Facebook.

Vo výhode je predovšetkým vďaka užitočným funkciám pre nákup. Aby bola reklama účinná, uistite sa, že sú vizuálne príťažlivá a cielená na správne publikum. Pri tom môžeme spomenúť vyššie vysvetlené body, ktoré sú pre propagáciu prostredníctvom Instagramu veľmi dôležité.

10. Nezabúdajte na hashtagy

Dosah značky sa dá rozšíriť viacerými spôsobmi, medzi ktoré patria aj hashtagy. Opäť, ak chcete propagovať efektívne, musíte mať prehľad, aké tagy sú najfrekventovanejšie v súvislosti s vašou značkou.

Hashtagy by mali byť relevantné aj pre vaše cieľové publikum a čo najkonkrétnejšie. Vždy sa snažte používať rôzne variácie. Keď zistíte kombináciu, ktorá pre vás funguje najlepšie, držte sa jej.

11. Správne načasovanie

Pod najväčší úspech niektorých značiek sa podpísalo to, že vystihli správny okamih pre vstup na trh. Pre zdieľanie príspevkov online platí to isté. Voľba marketingovej kampane je samozrejme dôležitou súčasťou úspechu, ale i dobrá stratégia v nesprávnu dobu, môže skončiť neefektívne.

Stretávame sa s tým predovšetkým pri spravovaní viacerých platforiem naraz. Značka nemá dostatočne podchytené všetky segmenty ako by mala. Preto je dôležité naplánovať príspevky pre platformy dôkladne a s dostatočným predstihom.

Ak sa vám článok páčil, odporúčame vám "Online marketing a sociálne médiá".

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!