Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Formálne či ležérne: Rady ako sa vhodne obliecť na pracovný pohovor

Kariérna cestaLucia Džurná
Formálne či ležérne: Rady ako sa vhodne obliecť na pracovný pohovor

Pri uchádzaní sa o pracovné miesto zohráva dôležitú úlohu prvý dojem. Vhodne zvolený odev môže byť jednou z výhod ako vyniknúť medzi inými kandidátmi. V opačnom prípade dokáže však vyvolať nežiadúci efekt.

Človek si vytvára predstavu v priebehu troch sekúnd kontaktu. Z toho, podľa štúdií, vzhľad tvorí až 48 percent celkového dojmu. Na prijímacom pracovnom pohovore preto záleží na každom detaile, ak chcete pôsobiť upravene, seriózne, sebavedomo a zodpovedne.

Pri výbere odevu na prijímací pohovor zohrávajú dôležitú úlohu základné znalosti o danej spoločnosti. Naštudovať si firemnú kultúru a smerovanie sa vám zíde pri rozhovore s personalistom, aj pri voľbe oblečenia. Zistite si o budúcom zamestnávateľovi a pracovnom mieste, o ktoré sa uchádzate, čo najviac. Požiadavkám podniku potom prispôsobíte farbu, štýl a mieru formálnosti, aby ste vystihli zaužívaný štýl

Vo zvolenom oblečení by ste sa mali predovšetkým cítiť pohodlne. Vedúci pohovoru vnímajú okrem iného aj neverbálne prejavy, ktoré ovplyvňujú celkový dojem. Dobrý výsledný efekt určite nezanechá odev, ktorý vám bude príliš veľký alebo malý. Práve naopak, nesprávna veľkosť vás bude rozptyľovať, čo vám na sebavedomí nepridá.

Oblečenie by ste si nemali vyberať na poslednú chvíľu. Najlepšie je, nechať si nápad uležať v hlave nejaký čas. Odporúčame vopred si  vyskladať kompletný outfit a následne si ho vyskúšať. Ak nájdete nedostatok, budete mať priestor s ním pracovať. Uvidíte, ako k sebe jednotlivé materiály a farby ladia, či vám jednotlivé kúsky sedia na postave alebo či niekde nechýba gombík. Budete sa cítiť lepšie, keď na nedokonalosti prídete skôr ako v deň pohovoru.

Dress code podľa príležitosti

Okrem toho, že každý odev by mal pôsobiť slušne, mal by byť aj vhodný pre danú pracovnú pozíciu. Oblečenie by malo zapadať do firemnej kultúry. Formálnejším oblečením nikdy nič nepokazíte. Naopak, príliš ležérny štýl dokáže potencionálneho zamestnávateľa odradiť. Ak sa uchádzate o prácu vo veľkej firme, roztrhané rifle, tričká s obrázkami, mikiny a tenisky radšej nechajte v šatníku.

Ak zamestnávateľ určil dress code na pracovisku, mali by ste ho dodržať, aj keď do spoločnosti ešte nepatríte. Vhodné zvolené oblečenie zohráva dôležitú úlohu najmä pri mieste riadiaceho pracovníka.

Smart casual

V módnom odvetví sa za posledné roky udomácnil tzv. športovo elegantný štýl. Ide o kombináciu formálnych kúskov s ležérnymi. Podobnou myšlienkou sa riadi aj smart casual dress code.

Podstatou je zachovať kontrast medzi odlišnými štýlmi. Pôsobíte elegantne, ale zároveň nejde o nič prehnané a naviac sa cítite pohodlne. Môžete si dovoliť byť kreatívny. Zvoliť žiarivé farby a ich vyznavšie kombinácie či vzory. Rovnako aj doplnky a celková vizáž môžu byť odvážnejšie. Všetko do seba však musí zapadať a stále pôsobiť kultivovane.

Tento štýl sa využíva najmä v kreatívnych oblastiach ako sú marketing, grafika, digitálne prostredie či žurnalistika. Jednoducho ho môžete zvoliť všade, kde nie je potrebné formálne oblečenie.

Business casual

I keď ide o vyšší level formálneho štýlu, stále môžete použiť kúsky, ktoré máte bežne v šatníku. Nevyžadujú sa kravaty, jednotné čisté farby, ani sukňa po kolená. Naopak, môžete si dovoliť pastelové farby a decentné vzory. Páni aj dámy môžu siahnuť po elegantných nohaviciach v kombinácii s blúzkou, košeľou či svetrom.

Business casual dress code je vhodný pre prácu asistenta, vo verejnom a finančnom sektore, na úradnícke pozície, v oblasti obchodu či školstvo.

Business formal

Mnohé spoločnosti formálny dress code nevyžadujú. Stále však existujú pozície, ktoré by sa mali riadiť zaužívanými pravidlami. Najmä ak sa uchádzate o prácu riaditeľa, manažéra alebo inú vedúcu pozíciu.

Medzi základné pravidlá sa radia decentné kúsky, bez nápadných vzorov. Prípustné sú tmavé alebo pastelové farby. Vhodnou voľbou pre ženy sú kostýmy, puzdrové šaty po kolená a uzavreté lodičky na opätku vysokom maximálne 10 centimetrov. Páni by mali siahnuť po obleku s kravatou alebo aspoň košeli.

Nie je zárukou, že dostanete pozvánku na výberový proces v sídle firmy. Pokojne môže nastať situácia, že prijímací pohovor sa uskutoční v online prostredí. V tom prípade, zvoľte štýl podobný buniness formal. Vzhľadom na to, že sa pravdepodobne budete nachádzať v domácom prostredí, nemusíte na seba vrstviť viaceré kúsky. Zachovať by ste mali jednotnú farebnú kombináciu bez vzorov. Na web kamere by odvážne kúsky pôsobili ešte výraznejšie ako v skutočnosti sú.

Čomu sa vyhnúť

Celkový vzhľad dotvárajú detaily. I keď budete mať na seba značkový oblek a koženú obuv, existuje viacero maličkostí, pre ktoré pokazíte prvý dojem.

Nesnažte sa pôsobiť vyzývavo. Na prijímacom pohovore to vyznie vulgárne. Vyhnite sa preto nadmernému odhaľovaniu pokožky. V prípade žien, ideálna dĺžka sukne je po kolená. Výstrih by zase nemal byť hlbší ako začína rovina podpazušia.

Zvolený typ oblečenia závisí za bežných okolností od počasia. Na pracovný pohovor by ste určte nemali zvoliť krátke nohavice, otvorenú obuv či tričko na ramienkach. Dámy by nemali zabudnúť na silonky. Nech je akékoľvek teplo, riaďte s etiketou. Koniec koncov, firemné priestory zvyknú byť vybavené klimatizáciou.

Prehnané farebné kombinácie a vzory nie sú formálne. Držať by ste sa mali neutrálnych farieb ako sú čierna, šedá, antracitová, námornícka modrá alebo hnedá. Blúzka vo svetlej alebo pastelovej farbe zaručí decentný, upravený dojem. Ak je top súčasťou kostýmu, môže mať i krátky rukáv.

Nevhodné za každých okolností sú džínsy, športové sukne, krátke nohavice, topy bez rukávov, športové bundy, tenisky a iná ležérna obuv.

Olúpaný lak na nechtoch, príliš výrazný make-up, neupravené vlasy a iné nedokonalosti nepôsobia atraktívne za žiadnych okolností. Rovnako nezaujmú ani budúceho zamestnávateľa. Dajte si preto pozor na nevyžehlenú košeľu, okopané topánky alebo na dierku na silonkách. Neprežeňte to ani s parfumom, zaujať sa dá aj minimalizmom a čistými líniami.

Ak sa chcete dozvedieť viac o obliekaní sa na pracovisku, odporúčame vám prečítať si "Etický kódex na pracovisku: Kedy môže zamestnváateľ nariadiť "dress code?"

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!