Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Prestaňte prokrastinovať: Užitočné tipy ako na to

ManažmentLucia Džurná
Prestaňte prokrastinovať: Užitočné tipy ako na to

Otáľanie je uprednostňovanie príjemných aktivít nad tými dôležitými. Prehnané odkladanie povinností zvykne byť spájané s lenivosťou. Nejde však o to isté.

Neustále odkladanie úloh na neskôr sa odborne interpretuje ako forma zlyhania samoregulácie, a to aj napriek tomu, že oneskorenie môže mať negatívne dôsledky.

Otáľaniu občas podľahnú aj tí aktívni, ktorí majú podrobne rozvrhnutý svoj čas. Našťastie, vo väčšine prípadov, nie je otáľanie znakom vážneho problému. Je to bežná vlastnosť, ktorej sa občas poddá každý z nás.

Pasívni prokrastinátori odkladajú úlohy, pretože majú problémy s ich realizáciou a rozhodovaním.

Naopak, aktívni prokrastinátori otáľajú účelovo. Chcú zadanie vypracovať na poslednú chvíľu, pretože im vyhovuje práca pod tlakom.

Negatívne dôsledky otáľania

Ak máte tendenciu veci odkladať až príliš často, má to výrazný vplyv na vašu prácu a osobný život. Ak prokrastinujete pri pracovných záležitostiach, je veľká pravdepodobnosť, že k tomu máte sklony aj v iných oblastiach.

V prípade chronickej prokrastinácie to nie je len otázka zlého time manažmentu, ale súčasť životného štýlu. Či už ide o neskoré platenie účtov, neschopnosť odovzdať projekty včas alebo zanedbávanie rodiny a priateľov.

Takýto zlozvyk sa môže odzrkadliť na vašom duševnom zdraví. Pri dlhodobo zaužívanom otáľaní sú bežné vyššia úroveň stresu a chorôb, zhoršenie sociálnych vzťahov, neschopnosť vychádzať s okolím a sklony k zadlženiu sa. V krajnom prípade sa môže prejaviť depresia či strata zamestnania.

Najbežnejšie však sú domotivácia a sklamanie zo samého seba.

Dôvody prokrastinácie

Odkladanie povinností si zvykneme svojsky ospravedlňovať, prečo niečo nemôžeme urobiť. Prokrastinácia má však aj svoje dôvody. Za niektoré človek nenesie zodpovednosť, iné si privolá svojím správaním.

Najčastejšie príčiny odkladania povinností sú:

  • Nevedomosť ako to mám urobiť,
  • Nechutenstvo niečo urobiť;
  • Ľahostajnosť;
  • Zvyk čakať do poslednej chvíle, že to nebudem musieť urobiť;
  • Viera, že pod tlakom sa pracuje lepšie;
  • Nedostatočná motivácia;
  • Zabúdanie;
  • Obviňovanie z choroby alebo zlého zdravia;
  • Čakanie na správny okamih;
  • Vyhrádzame si priveľa času na premýšľanie;
  • Odkladanie jednej úlohy v prospech inej.

Tipy ako sa prokrastínácie zbaviť

Väčšiny zlozvykov sa dá zbaviť. Otáľanie nie je výnimkou. Chce to však čas, predsavzatia a dávku odhodlania.

Ak sa chcete zbaviť otáľania a pracovať efektívnejšie, mali by ste si najskôr priznať, že odkladáte povinnosti, i keď by ste nemuseli. Následne zistite príčiny. Častokrát za to môže len neorganizovanosť. Preto odporúčame rozvrhnúť si presné termíny, kedy chcete úlohy začať plniť, a kedy skončíte.

Overené stratégie ako sa zbaviť otáľania:

Vytvorte si zoznam úloh

Spísanie si všetkých dôležitých úloh vám pomôže na nič podstatné nezabudnúť. Naviac, zoznam bude užitočným pri ich rozbore jednotlivých povinností a ich časového rozvrhu. Ak ho budete mať na viditeľnom mieste, zbavíte sa nutkania otáľať. Naopak, budete motivovaný všetko dokončiť ešte pred stanoveným termínom.

Myslite dopredu

Pri zbavení sa nežiadúcej prokrastinácie by ste mali myslieť dopredu. Ak viete, že vás rozptyľujú priatelia, dopredu im oznámte, kedy vás nemajú kontaktovať. Možno vám nedá pracovať neporiadok v byte, preto si vytvorte príjemné prostredie v čase, kedy nemáte v rozvrhu nič dôležité. 

Eliminujte rozptýlenie

Opýtajte sa sami seba, čo najviac odvádza vašu pozornosť. Najčastejšie sú to sociálne siete alebo náhle nutkanie robiť iné činnosti. Dištancujte sa preto od pôvodcov rozptýlenia. Vypnite telefón a nájdite si miesto, kde vás nebude nič rozrušovať.

Nebojte sa odmeniť, ani pokarhať

Keď dokončíte nejakú úlohu zo zoznamu, urobte si za odmenu niečím radosť . Môže to byť čokoľvek, čo máte radi - dobré jedlo, nakupovanie, výlet či posedenie s priateľmi. 

Rovnaký systém platí aj pri nadmernom otáľaní. Pozor, nepotrestajte sa za nedokončenú úlohu, na ktorej ste zodpovedne pracovali. Vyvodenie dôsledkov sa týka len voľného času, ktorý ste mohli venovať práci, nuž neurobili ste tak.

Buďte dômyselný

Ak ste sa už zaviazali k úlohám, že ich urobíte, nesnažte sa vycúvať. Urobte všetko pre ich realizáciu. Odporúčame vždy začínať s najnáročnejšími zadaniami, jednoduchšie vám už pôjdu od ruky a ušetríte čas.

Čím skôr, tým lepšie

Zabudnite na slovo neskôr či potom. Realizujte úlohu hneď ako sa objaví. Osvojíte si tým správne návyky, ktorých sa už tak ľahko nezbavíte. 

Stanovte si termíny a vystihnite ten správny čas

Jasné vymedzenie termínov na dokončenie úloh vám nedovolí otáľať. Pri tvorbe rozvrhu by ste však mali zvážiť čas, kedy ste najproduktívnejší. Meniť naraz viacero návykov je príliš komplikované. Najťažšie úlohy si zadajte vtedy, keď máte najväčšiu chuť pracovať. Menej dôležité zadania môžete plniť kedykoľvek počas dňa.

Metóda Ivy Lee

Jednou z najlepších a zároveň najjednoduchších stratégií je metóda Ivy Lee, ktorá má šesť krokov:

  1. Na konci každého pracovného dňa si napíšte šesť najdôležitejších vecí, ktoré musíte zajtra dosiahnuť. 
  2. Priraďte určeným úlohám dôležitosť.
  3. Sústreďte sa vždy len na jednu úlohu, prejdite na druhú, až keď bude pôvodná hotová.
  4. Zvoľte si vlastnú metódu, ako úlohy budete plniť. Ak nejaké nestihnete dokončiť, presuňte ich na nasledujúci deň. Položiek však musí byť šesť!
  5. Pre správne návyky tento proces opakujte každý pracovný deň.

Ak sa vám článok páčil, odporúčame vám prečítať  si "Time management: Naučte sa efektívne rozhodovať o svojom čase".

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!