\n
V tomto bode by ste mali budovať predstavu nie len o obchodnom mene, ale zároveň o jeho vizuále.
\nVo všeobecnosti by mal byť obchodný názov:
\n\n
Totožné obchodné názvy rôznych firiem sú samozrejme vylúčené. Pre lepší prehľad existujúcich podnikateľov odporúčame si pozrieť centrálny a obchodný register Slovenskej republiky. Po zahliadnutí budete mať istotu, že váš nápad je jedinečný a môžete sa aj inšpirovať ako k svojmu názvu prišli známe mená.
\nOveriť by ste si mali aj to, či vaše obchodné meno nie je zameniteľné so zaregistrovanou ochrannou známkou. Kompletný zoznam nájdete online na Zozname ochranných známok na webe www.upv.sk.
\nAk už máte istotu, že vami vymyslený názov na trhu neexistuje a spĺňa potrebné náležitosti, mali by ste zvážiť, či má predpoklad na úspech. Zákazník si totiž najlepšie zapamätá „chytľavé názvy“. Napríklad Coca-Cola, Hubba Bubba či Jelly Belly. Nie je to však zárukou. Využívajú sa rôzne spôsoby tvorby, ktoré v konečnom dôsledku zožali úspech.
\nMedzi najstaršie a zároveň hojne využívané firemné názvy patrí použitie mena zakladateľa. Dnes sa však s ním stretneme najmä pri malých podnikateľoch. Najčastejším dôvodom je jednoduchosť, po ktorej siahali už svetovo známe osobnosti.
\nMedzi najznámejšie patria napríklad značky Baťa, Ford, Bosch alebo Dell.
\nNa Slovensku sa však s podobne zvučnými a krátkymi menami nestretneme. Preto sa udomácnil trend využívania skôr anglických fráz ako tých domácich.
\nPodstatou názvu je hlavný predmet podnikania a jeho forma ako dodatok. Ako príklad môžeme spomenúť Stavbyt, a.s.
\nIde o spravidla abstraktné pomenovanie, ktoré neinformuje o osobe podnikateľa, ani o predmete podnikania. Ako vyplýva z názvu, môžete upustiť uzdu svojej fantázii a vyhrať sa so slovotvorbou.
\nDo tejto kategórie patria novotvary a zloženiny. Podstatou je vytváranie nových slov tak, že zmeníte existujúce. Najčastejšie sa využívajú výrazy z cudzích jazykov.Názov sa môže skladať z jedného a viacerých slov.
\nPreferované sú však dlhšie názvy a skladanie rôznych slabík do celku. Netradičnými kombináciami dokážete prísť s niečím inovatívnym a pre verejnosť zaujímavým.
\nOpisné obchodné meno priamo kategorizuje a odkazuje na predmet podnikania. Medzi značky, ktoré zvolili deskriptívny názov patria napríklad Burger King, General Motors alebo All Toys. Výhodou je rýchla identifikácie firmy, ale napriek tomu sa až tak často nevyužíva. Problémom je, že keď sa zakladateľ rozhodne rozšíriť svoje portfólio o nenadväzujúce produkty, názov bude neaktuálny. Ďalšou nevýhodou je aj nedostupnosť registrácie ochrannej známky.
\nAk už chcete siahnuť po niečom výstižnom a ľahko identifikovateľnom, vhodnou voľbou sú asociačné pomenovania. Majú širší význam ako kategória. Ide o slová, ktoré sú bežne využívané, ale v súvislosti s podnikaním nadobudnú nový význam.
\nAko napríklad spoločnosť Amazon, ktorá nesie rovnaký názov ako najväčšia rieka sveta. Týmto chcel však zakladateľ nadviazať na svoj hlavný cieľ, ktorým je, stať sa najvýznamnejším internetovým predajcom.
\nPodobne ako osobné názvy i komprimované sú pomerne jednoduché na vymyslenie. Neodporúča sa po nich siahnuť, ak chcete priniesť niečo nové na trh. Sú totiž zložité na zapamätanie pre zákazníkov a vytvorenie pozitívnej predstavy.
\nZ toho dovodu mnohé firmy podstúpili rebranding, kedy zvolili najmiesto dlhého názvu skratky. Za zmienku stoja známe spoločnosti akými sú United Parcel Services, ktorá bola premenovaná na UPS alebo Kentucky Fried Chicken (KFC).
\nTvorba business mena má svoju chronologickú postupnosť. Ako prvé sa robí brainstorming alebo inak povedané, longlist. Ide o jednoduchý proces. Spíšete každé slovo i frázu, ktoré vám napadnú. Čím viac, tým lepšie, aby ste mali z čoho vyberať a kreovať rôzne variácie.
\nV shortliste vyberáte z celkového súboru len tie slová, ktoré sa vám najviac páčia. Prihliadate pritom na osobné preferencie, rytmus, dynamiku a emócie. Ak sa vám nedarí výber zúžiť, odporúčame siahnuť po registri všetkých firiem.
\nPri stupni native sa naopak zameriate len na znelosť. Názov by mal byť ľahko zapamätateľný a pre ucho sympatický. Vyslovte svoje nápady nahlas, povedzte ich priateľom alebo ich napíšte.
\nVýsledkom predchádzajúcich krokov je final názov. Definitívnu zodpovednosť za neho však prevezmete až jeho zaregistrovaní. Mala rada je, že by ste s tým nemali pridlho otáľať. Môže sa stať, že vám vašu značku niekto prevezme, bez toho, aby si to dotyčný uvedomil.
\nAk sa vám článok páčil, odporúčame: "Význam inflácie: Prečo je zdražovanie problémom?".
\n\n
',category:"Investori u nás",published:!0,scheduled:!1,author:"Lucia Džurná",partnerLink:null}
Meno, ktoré si na začiatku činnosti zvolíte vám dokáže pomôcť k úspechu. Chytľavý názov podporený dobrým marketingom dokáže prilákať zákazníkov sám o sebe. Ak však jeho voľbu podceníte, neskôr na to môžete doplatiť.
Obchodný názov musí spĺňať legislatívne zásady, ktoré upravuje Obchodný zákonník. Ten rozlišuje meno firmy podľa toho, či spadá pod činnosť fyzickej alebo právnickej osoby.
Fyzickými osobami sa chápu živnostníci a skupina regulovaných slobodných povolaní. Pri tvorbe obchodného mena využívajú svoje meno a priezvisko. Prípustnými sú aj dobrovoľný dodatok a špecifické požiadavky zákona konkrétneho povolania.
Názvy právnických osôb, čiže obchodných spoločností, sú naopak o niečo kreatívnejšie. Naviac obsahujú právnu formu spoločnosti (a.s., k.s., s.r.o., v.o.s.). Patria tu i občianske združenia a nadácie, ktorých názov je totožný s tým, pod ktorým boli založené.
Pred každým vážnym rozhodnutím by ste si mali jednotlivé kroky dôkladne premyslieť. Základom je jasná vízia, ktorú sa vám už podarilo zhmotniť v podnikateľskom pláne. Súčasťou toho sú i činnosť, doba existencie firmy, účel podnikania, pôsobenie za účelom budúceho predaja a iné.
V tomto bode by ste mali budovať predstavu nie len o obchodnom mene, ale zároveň o jeho vizuále.
Vo všeobecnosti by mal byť obchodný názov:
Totožné obchodné názvy rôznych firiem sú samozrejme vylúčené. Pre lepší prehľad existujúcich podnikateľov odporúčame si pozrieť centrálny a obchodný register Slovenskej republiky. Po zahliadnutí budete mať istotu, že váš nápad je jedinečný a môžete sa aj inšpirovať ako k svojmu názvu prišli známe mená.
Overiť by ste si mali aj to, či vaše obchodné meno nie je zameniteľné so zaregistrovanou ochrannou známkou. Kompletný zoznam nájdete online na Zozname ochranných známok na webe www.upv.sk.
Ak už máte istotu, že vami vymyslený názov na trhu neexistuje a spĺňa potrebné náležitosti, mali by ste zvážiť, či má predpoklad na úspech. Zákazník si totiž najlepšie zapamätá „chytľavé názvy“. Napríklad Coca-Cola, Hubba Bubba či Jelly Belly. Nie je to však zárukou. Využívajú sa rôzne spôsoby tvorby, ktoré v konečnom dôsledku zožali úspech.
Medzi najstaršie a zároveň hojne využívané firemné názvy patrí použitie mena zakladateľa. Dnes sa však s ním stretneme najmä pri malých podnikateľoch. Najčastejším dôvodom je jednoduchosť, po ktorej siahali už svetovo známe osobnosti.
Medzi najznámejšie patria napríklad značky Baťa, Ford, Bosch alebo Dell.
Na Slovensku sa však s podobne zvučnými a krátkymi menami nestretneme. Preto sa udomácnil trend využívania skôr anglických fráz ako tých domácich.
Podstatou názvu je hlavný predmet podnikania a jeho forma ako dodatok. Ako príklad môžeme spomenúť Stavbyt, a.s.
Ide o spravidla abstraktné pomenovanie, ktoré neinformuje o osobe podnikateľa, ani o predmete podnikania. Ako vyplýva z názvu, môžete upustiť uzdu svojej fantázii a vyhrať sa so slovotvorbou.
Do tejto kategórie patria novotvary a zloženiny. Podstatou je vytváranie nových slov tak, že zmeníte existujúce. Najčastejšie sa využívajú výrazy z cudzích jazykov.Názov sa môže skladať z jedného a viacerých slov.
Preferované sú však dlhšie názvy a skladanie rôznych slabík do celku. Netradičnými kombináciami dokážete prísť s niečím inovatívnym a pre verejnosť zaujímavým.
Opisné obchodné meno priamo kategorizuje a odkazuje na predmet podnikania. Medzi značky, ktoré zvolili deskriptívny názov patria napríklad Burger King, General Motors alebo All Toys. Výhodou je rýchla identifikácie firmy, ale napriek tomu sa až tak často nevyužíva. Problémom je, že keď sa zakladateľ rozhodne rozšíriť svoje portfólio o nenadväzujúce produkty, názov bude neaktuálny. Ďalšou nevýhodou je aj nedostupnosť registrácie ochrannej známky.
Ak už chcete siahnuť po niečom výstižnom a ľahko identifikovateľnom, vhodnou voľbou sú asociačné pomenovania. Majú širší význam ako kategória. Ide o slová, ktoré sú bežne využívané, ale v súvislosti s podnikaním nadobudnú nový význam.
Ako napríklad spoločnosť Amazon, ktorá nesie rovnaký názov ako najväčšia rieka sveta. Týmto chcel však zakladateľ nadviazať na svoj hlavný cieľ, ktorým je, stať sa najvýznamnejším internetovým predajcom.
Podobne ako osobné názvy i komprimované sú pomerne jednoduché na vymyslenie. Neodporúča sa po nich siahnuť, ak chcete priniesť niečo nové na trh. Sú totiž zložité na zapamätanie pre zákazníkov a vytvorenie pozitívnej predstavy.
Z toho dovodu mnohé firmy podstúpili rebranding, kedy zvolili najmiesto dlhého názvu skratky. Za zmienku stoja známe spoločnosti akými sú United Parcel Services, ktorá bola premenovaná na UPS alebo Kentucky Fried Chicken (KFC).
Tvorba business mena má svoju chronologickú postupnosť. Ako prvé sa robí brainstorming alebo inak povedané, longlist. Ide o jednoduchý proces. Spíšete každé slovo i frázu, ktoré vám napadnú. Čím viac, tým lepšie, aby ste mali z čoho vyberať a kreovať rôzne variácie.
V shortliste vyberáte z celkového súboru len tie slová, ktoré sa vám najviac páčia. Prihliadate pritom na osobné preferencie, rytmus, dynamiku a emócie. Ak sa vám nedarí výber zúžiť, odporúčame siahnuť po registri všetkých firiem.
Pri stupni native sa naopak zameriate len na znelosť. Názov by mal byť ľahko zapamätateľný a pre ucho sympatický. Vyslovte svoje nápady nahlas, povedzte ich priateľom alebo ich napíšte.
Výsledkom predchádzajúcich krokov je final názov. Definitívnu zodpovednosť za neho však prevezmete až jeho zaregistrovaní. Mala rada je, že by ste s tým nemali pridlho otáľať. Môže sa stať, že vám vašu značku niekto prevezme, bez toho, aby si to dotyčný uvedomil.
Ak sa vám článok páčil, odporúčame: "Význam inflácie: Prečo je zdražovanie problémom?".