Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Coffee badging: Keď sa kávičkári nechcú zdržiavať v kancelárii, niečo by ste mali zmeniť

Firemná kultúraJán Krajč
Coffee badging: Keď sa kávičkári nechcú zdržiavať v kancelárii, niečo by ste mali zmeniť

Dobrou správou je, že kávu v office meniť netreba. Je to napokon dôvod, prečo sa aj diaľkoví pracovníci z času na čas zastavia na pokec s kolegami. Čo by ste teda mali zmeniť, ak chcete zabrániť coffee-badgingu a vôbec, má zmysel zabraňovať mu? 

Moderná kultúra zamestnávania sa zmenila na nepoznanie voči tomu, čo sme považovali za funkčný model práce po celé generácie. Súčasný fenomén zjavovanie sa v práci na dve kávy a opätovného vyparenia sa z officu, však narastá. Označovaný ako coffee badging, vyjadruje reakciu pracovníkov na nútený fyzickú prítomnosť na pracovisku, ktorá je neraz súčasťou dnešných podmienok pracovných ponúk. Ak ste sa aj vy stretli v poslednej dobe s formuláciou "Možná občasná práca z domu" - či už ako personalisti, zamestnávatelia, alebo uchádzači o zamestnanie, čo-to o cofee badgingu by ste mali vedieť skôr, než ho zažijete z vlastnej skúsenosti. 

Na pracovisku z donútenia

Názory na coffee-badging sa rozchádzajú. Jeden tábor sociológov tvrdí, že prichádzať do práce na pár minút je reakciou na potrebu pracovať flexibilne. Druhí sa zasa nazdávajú, že problém coffee-badgingu spočíva v prístupe zamestnávateľov. Ak sú totižto zamestnanci z pracovného kontraktu povinní hlásiť sa osobne v kancelárii, alebo sa zapísať aspoň raz do mesiaca do prezenčnej listiny, budú to robiť jednoducho z nevyhnutnosti.

Testovací inžinier pre vývojové centrum
Grafton/ nástup ASAP / Prievidza

Presvedčenie o tom, že by ich prítomnosť v kancelárii zvýšila produktivitu, je však mylné. Viaceré výskumy, ktoré sa uskutočnili medzi rokmi 2015 a 2023 poukázali na to, že diaľkoví pracovníci sú v skutočnosti výkonnejší, než ich kolegovia vo firme. Podľa výskumu zo Stanfordskej univerzity, ktorého sa zúčastnilo až 16 000 respondentov, bola práca na diaľku príčinou, kvôli ktorej sa ich produktivita zvýšila v priebehu 9 mesiacov až o 13% v porovnaní s časom stráveným v kancelárii. Dôvodom sú práve sociálne interakcie, ktoré v rovnici ich pracovného týždňa zostávajú na minime. Diaľkoví pracovníci sú tak schopní využiť pracovný čas plnením viacerých taskov a vzhľadom na náhodné interakcie, ktoré vznikajú medzi pracovníkmi v office, sa ich čas nerozptyľuje medzi kick-offy, operatívne porady, či klebetenie v kuchynke.

Lenže dohľad na zamestnancov pracovníci musia mať z povinnosti, aj napriek tomu, že pre podriadených takáto povinnosť často predstavuje formu stresu. Neprítomnosť či prezentizmus sú zase na druhej strane stresom pre zamestnávateľov. A hoci sa v Európe pracovníci prispôsobili návratu na pracoviská rýchlejšie, ako na opačnom brehu Atlantiku, trendy takéhoto charakteru sa postupne dostávajú aj k nám. 

Predvoj prezentizmu 

To, či sa coffee badging v blízkej budúcnosti rovnako ošetrí nariadením či zmluvným bodom medzi zamestnávateľmi a prijatými uchádzačmi o zamestnanie, je otázne. No prezentizmus v rozličných podobách predstavuje pre pracovný trh hrozbu, ktorá neovplyvňuje len hodnotu práce, ale takisto systém zamestnávania, zneužívanie právomoci a obchádzanie zodpovednosti.

Manažér finančných operácií - pohľadávky
Grafton/ nástup ASAP / Bratislava

Flexibilná forma práce sa totižto interpretuje rozlične a personalisti by preto mali jasne odkomunikovať nielen povinnosti, ale aj dôvody toho, prečo je dôležité takéto nariadenia dodržiavať. Neprispôsobiví zamestnanci totižto môžu ľahko ovplyvniť ďalších členov tímu a zhoršiť celkovú výkonnosť vo firme. Ak teda pozorujete, či zvažujete zaregovať na takéto formy sociálneho zaháľania na pracovisku, je potrebné nájsť príčinu takéhoto správania. A to prostredníctvom komunikácie, stay interviews alebo dotazníkov.

Produktivita sa tým nezvýši 

Produktivita sa prítomnosťou v kancelárii zvýšiť nemusí, takýto argument by však nemal zostávať ako smerodajný v nastavovaní flexibilnej práce. Výrazná demokratizácia pracovného styku, obzvlášť u ľudí zamestnaných na trvalý pracovný úväzok, totižto zavádza nové vzorce do kultúry zamestnávania a prenáša ich na budúcu generáciu vedúcich pracovníkov, ktorí si môžu coffee badging vysvetliť ako kompetenciu.

Špecialista údržby
Grafton/ nástup ASAP / Bratislava

Lenže podobne ako nežiaduca býva neprítomnosť zamestnancov, tak by sa coffee badging nemal prejavovať ani u nadriadených. Strata kontaktu so zamestnancami komplikuje totižto získavanie rešpektu a oslabuje zodpovednosť jednotlivcov za celkový výsledok. Akceptovať teda coffee badging na pracovisku by sa nemalo rovnať flexibilite pracovného režimu. Ak na druhej strane máte vo svojich radoch diaľkových pracovníkov a preukázateľne sú výkonnejší pri práci z domu, požadovať od nich, aby sa do týždňa objavovali v práci aspoň trikrát, môže rozkolísať ich celkovú schopnosť sústrediť sa na zmenu pracovného prostredia, spomaliť plnenie workloadu a tým aj ovplyvniť kvartálne ciele firmy. 

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!