[title]Elektrotechnik, elektromontér[/title]
[link]https://pracuj.sk/ponuka/elektrotechnik-elektromonter-3420[/link]
[info]Dopravný podnik Banská Bystrica / nástup od 1. 4. 2023 / Banská Bystrica[/info]
[/offer]
Európsky dodávateľ Bosch informoval prostredníctvom vedúcej pre ľudské zdroje, Filiz Albrechtovej, že niekdajší mechanici budú musieť byť v záujme pripravenosti na nové pracovné podmienky preškolení na softvérové pozície, zatiaľ čo pracovníci z liniek pre montáž spaľovacích motorov získajú skúsenosti, s ktorými sa budú môcť venovať montáži elektrických batérií do elektromobilov. Agentúra Reuters v štúdii z roku 2021 informovala, že Európsku úniu čakajú významné investície do vzdelávania pracovníkov, ktorí sa majú udržať na trhu práce a súčasne v odvetví, ktoré prechádza na alternatívny pohon v dôsledku Európskeho ekologického dohovoru.
\n[articles]
[article]
[title]Automobilky naďalej ťahajú slovenskú ekonomiku, Volvo začne zamestnávať možno už v tomto roku[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/automobilovy-priemysel-prospieva-slovenskej-ekonomike[/link]
[/article][article]
[title]Štát podporí firmy aj v tomto roku, na získanie energetických dotácií však musia splniť dve podmienky[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/energeticke-dotacie-pomoc-statu-firmam-rok-2023[/link]
[/article]
[/articles]
Vzdelávanie existujúcej pracovnej sily a súčasne prichádzajúcej generácie budúcich profesionálov však neprebieha len v réžii Európskej únie, v rovnakej miere sa o ňu usilujú aj samotní zamestnávatelia. Mercedes-Benz vlani investoval viac ako 1,3 miliardy do rekvalifikácie existujúcich pracovníkov, no aj napriek tomu počas februára prepustil približne 300 zamestnancov.
\n[offer]
[title]Automechanik, autotronik[/title]
[link]https://pracuj.sk/ponuka/automechanik-autoelektrikar-autotronik-3426[/link]
[info]TriTec / nástup od 2.4. 2023 / Břeclav[/info]
[/offer]
Zatiaľ poslednými v rade zamestnávateľov, ktorí v dôsledku prechodu na elektromobilitu pristúpili k výraznému prepúšťaniu sú taliansky koncern Stellantis a americká automobilka Ford, ktorá mieni v Európe prepustiť podľa oficiálnych vyjadrení približne každého deviateho pracovníka. To by celkovo malo predstavovať zníženie stavov o približne 3800 pracovných miest.
\n[articles]
[article]
[title]Uplatnenie mladých na trhu prácu má vyriešiť nová aliancia: Čaká generáciu Z lepšia budúcnosť?[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/znizovanie-nezamestnanosti-mladych-aliancia-sektorovych-rad-generacia-z[/link]
[/article][article]
[title]Medzi TikTokom a vládnymi inštitúciami zúri tichá vojna, dôvodom je bezpečnosť[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/tiktok-zakazany-vladnymi-instituciami-bezpecnost-praca-pre-digitalnych-jednorozcov[/link]
[/article]
[/articles]
Signálom toho, že elektromobilita bude napokon dominovať ako v autosalónoch, tak na trhu práce, je napríklad nárast množstva pracovníkov vo fabrikách Tesly. V rozdiele jedného roka sa medzi obdobím 2021 a 2022 v Tesle zamestnalo až 29 000 nových pracovníkov.
\n[offer]
[title]Vodič[/title]
[link]https://pracuj.sk/ponuka/traktorista-vodic-3424[/link]
[info]Jozef Slovák / nástup od 2.4. 2023 / Sokolovce[/info]
[/offer]
Rovnaké číslo sa zmieňuje aj v súvislosti s automobilkou Jaguar Land Rover, ktorá v záujme preškolenia spúšťa v tomto roku globálny program na osvojenie si nových technických zručností. Práve 29 000 terajších zamestnancov by malo byť preškolených a schopných obsluhovať montážne linky pre elektromobily. V prípade Jaguaru je tento krok prakticky nevyhnutný, keďže automobilka chce predávať výlučne elektrické modely do roka 2025. Čas sa pritom automobilkám nekráti len v rámci pripravenosti vnútri vlastných radov, ale aj v rámci schopnosti prekonať ponuku konkurencie.
\nElektromobily majú okrem výhod a ohľaduplnostivoči životnému prostrediu na svojom konte tiež rad nových technických problémov, ktoré sa síce nemuseli vyskytovať u vozidiel so spaľovacími motormi, zato v záujme zdokonaľovania technológií a pohonu musia automobilky a napokon aj automechanici porozumieť výzvam, ktoré táto inovácia so sebou nevhynutne prináša.
\n[offer]
[title]Obsluha čerpacej stanice[/title]
[link]https://pracuj.sk/ponuka/obsluha-cerpacej-stanice-3376[/link]
[info]Jana Kavuliakova / nástup od 23.3. 2023 / Lužianky[/info]
[/offer]
Podobné komplikácie sa vyskytujú aj v infraštruktúre a pri nabíjacích staniciach, ktoré sa niekde nachádzajú, inde zas nefungujú a vo všeobecnosti je ich využívanie časovo nákladné, keďže minimálna doba nabitia je približne 30 minút. Odpoveďou na nabíjanie majú byť výkonnejšie Li-Ionové batérie. Aby však mohlo dôjsť k efektívnemu zavedeniu elektromobility do konca desaťročia, chýba posledný článok. Pripravenosť študentov.
\n[articles]
[article]
[title]Roboty stresujú zamestnancov aj vo svete. Zúria, že im siahajú na prácu[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/roboty-menia-globalny-trh-prace[/link]
[/article][article]
[title]Štvordňový pracovný týždeň testujú firmy čoraz častejšie, reálny je pre pár odvetví[/title]
[link]https://pracuj.sk/magazin/kratsi-pracovny-tyzden-stvordnovy-rezim[/link]
[/article]
[/articles]
Elektrotechnici, matematici, ale aj chemici budú z dôvodu zefektívnenia elektromobility žiadanými pracovnými silami na svetovom trhu práce. Automobilky už dnes vyhľadávajú talentovaných mladých ľudí, ktorí môžu zapadnúť do profilu ideálneho kandidáta, napriek tomu, že často nie je ešte jasné, aké konkrétne pracovné pozície by s absolvovaným vzdelaním mohli obsadiť. V praxi to znamená, že nové pracovné funkcie vznikajú často za chodu.
\n[offer]
[title]Developing senior associate[/title]
[link]https://pracuj.sk/ponuka/developing-senior-associate-pozicia-vhodna-pre-absolventov-3418[/link]
[info]Pricewaterhouse Coopers Slovensko / nástup od 1.4. 2023 / Bratislava[/info]
[/offer]
Dokonca ani na Slovensku nie je takéto uplatnenie iba hudbou budúcnosti, keďže popri výrobcovi batérii InoBat sa formuje u nás výskumné a vývojové centrum Schaeffler. A hoci na pripravenosť študentov dbá aj zmieňovaná automobilka Stellantis, ktorá darovala slovenským školám niekoľko elektromobilov na vzdelávacie účely, Slovensko sa na prechod k elektromobilite zatiaľ pripravuje. Dobrou správou je, že fabriky na Slovensku zatiaľ hromadné prepúšťanie nepripúšťajú. Čo môže znamenať, že namiesto toho zasvätia zamestnancov v rámci reskillingových programov do nových oblastí, ktoré sa v elektromobilite neustále formujú.
\n',category:"Tréning zamestnancov",published:!0,scheduled:!1,author:"Ján Krajč"}
Technologický progres je rýchlejší, než tempo, akým sa vymieňajú generácie kvalifikovaných pracovníkov na pracovných pozíciach. Už dnes je zrejmé, že s nevyhnutnosťou prechodu na elektrický pohon sa musia konfrontovať popri automobilkách aj odborné školy, pripravujúce žiakov na prax v priemysle. Zmeny sa pritom neprejavujú len v strojárstve či elektrotechnike, no aj samotných výrobných procesoch a v konečnom dôsledku schopnosti elektromobily kvalifikovane opravovať či nabíjať. Dopad na počet zamestnancov je viditeľný nielen medzi významnými výrobcami automobilov, no v nemalej miere aj u subdodávateľov komponentov. Zatiaľ čo sa s prechodom na elektromobilitu predpokladajú nižšie nároky na dodávku súčiastok a plynulejšia automatizácia výrobných procesov, odklon dopytu ovplyvňuje budúcnosť zamestnávateľov.
Na situáciu možno nahliadať z rôznych uhlov. Kým niektorí zamestnávatelia prijímajú zmeny ako nevyhnutné a uprednostňujú znižovanie stavov, iné spoločnosti sú pripravené preškoliť existujúcich pracovníkov a prostredníctvom kurzov im dať súčasne možnosť presunúť sa na inú pracovnú pozíciu.
Európsky dodávateľ Bosch informoval prostredníctvom vedúcej pre ľudské zdroje, Filiz Albrechtovej, že niekdajší mechanici budú musieť byť v záujme pripravenosti na nové pracovné podmienky preškolení na softvérové pozície, zatiaľ čo pracovníci z liniek pre montáž spaľovacích motorov získajú skúsenosti, s ktorými sa budú môcť venovať montáži elektrických batérií do elektromobilov. Agentúra Reuters v štúdii z roku 2021 informovala, že Európsku úniu čakajú významné investície do vzdelávania pracovníkov, ktorí sa majú udržať na trhu práce a súčasne v odvetví, ktoré prechádza na alternatívny pohon v dôsledku Európskeho ekologického dohovoru.
Vzdelávanie existujúcej pracovnej sily a súčasne prichádzajúcej generácie budúcich profesionálov však neprebieha len v réžii Európskej únie, v rovnakej miere sa o ňu usilujú aj samotní zamestnávatelia. Mercedes-Benz vlani investoval viac ako 1,3 miliardy do rekvalifikácie existujúcich pracovníkov, no aj napriek tomu počas februára prepustil približne 300 zamestnancov.
Zatiaľ poslednými v rade zamestnávateľov, ktorí v dôsledku prechodu na elektromobilitu pristúpili k výraznému prepúšťaniu sú taliansky koncern Stellantis a americká automobilka Ford, ktorá mieni v Európe prepustiť podľa oficiálnych vyjadrení približne každého deviateho pracovníka. To by celkovo malo predstavovať zníženie stavov o približne 3800 pracovných miest.
Signálom toho, že elektromobilita bude napokon dominovať ako v autosalónoch, tak na trhu práce, je napríklad nárast množstva pracovníkov vo fabrikách Tesly. V rozdiele jedného roka sa medzi obdobím 2021 a 2022 v Tesle zamestnalo až 29 000 nových pracovníkov.
Rovnaké číslo sa zmieňuje aj v súvislosti s automobilkou Jaguar Land Rover, ktorá v záujme preškolenia spúšťa v tomto roku globálny program na osvojenie si nových technických zručností. Práve 29 000 terajších zamestnancov by malo byť preškolených a schopných obsluhovať montážne linky pre elektromobily. V prípade Jaguaru je tento krok prakticky nevyhnutný, keďže automobilka chce predávať výlučne elektrické modely do roka 2025. Čas sa pritom automobilkám nekráti len v rámci pripravenosti vnútri vlastných radov, ale aj v rámci schopnosti prekonať ponuku konkurencie.
Elektromobily majú okrem výhod a ohľaduplnostivoči životnému prostrediu na svojom konte tiež rad nových technických problémov, ktoré sa síce nemuseli vyskytovať u vozidiel so spaľovacími motormi, zato v záujme zdokonaľovania technológií a pohonu musia automobilky a napokon aj automechanici porozumieť výzvam, ktoré táto inovácia so sebou nevhynutne prináša.
Podobné komplikácie sa vyskytujú aj v infraštruktúre a pri nabíjacích staniciach, ktoré sa niekde nachádzajú, inde zas nefungujú a vo všeobecnosti je ich využívanie časovo nákladné, keďže minimálna doba nabitia je približne 30 minút. Odpoveďou na nabíjanie majú byť výkonnejšie Li-Ionové batérie. Aby však mohlo dôjsť k efektívnemu zavedeniu elektromobility do konca desaťročia, chýba posledný článok. Pripravenosť študentov.
Elektrotechnici, matematici, ale aj chemici budú z dôvodu zefektívnenia elektromobility žiadanými pracovnými silami na svetovom trhu práce. Automobilky už dnes vyhľadávajú talentovaných mladých ľudí, ktorí môžu zapadnúť do profilu ideálneho kandidáta, napriek tomu, že často nie je ešte jasné, aké konkrétne pracovné pozície by s absolvovaným vzdelaním mohli obsadiť. V praxi to znamená, že nové pracovné funkcie vznikajú často za chodu.
Dokonca ani na Slovensku nie je takéto uplatnenie iba hudbou budúcnosti, keďže popri výrobcovi batérii InoBat sa formuje u nás výskumné a vývojové centrum Schaeffler. A hoci na pripravenosť študentov dbá aj zmieňovaná automobilka Stellantis, ktorá darovala slovenským školám niekoľko elektromobilov na vzdelávacie účely, Slovensko sa na prechod k elektromobilite zatiaľ pripravuje. Dobrou správou je, že fabriky na Slovensku zatiaľ hromadné prepúšťanie nepripúšťajú. Čo môže znamenať, že namiesto toho zasvätia zamestnancov v rámci reskillingových programov do nových oblastí, ktoré sa v elektromobilite neustále formujú.