Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Deti po kariére influencerov netúžia tak často, ako si myslíme. Ich vysnívané povolanie vás zrejme prekvapí

Kariérna cestaJán Krajč
Deti po kariére influencerov netúžia tak často, ako si myslíme. Ich vysnívané povolanie vás zrejme prekvapí

Detské predstavy o ideálnej profesii niektorých vedú až do dospelosti. Vysnívané povolania generácie Alfa však nie sú až tak odlišné od tých, ktoré mali mileniáni či zoomeri. 

Málokto z nás v detstve sníva o tom, že by sa stal predavačom v reťazci s rýchlym občerstvením, dobrovoľne pracoval na dve zmeny v automobilovom závode, alebo bol nebodaj stewardkou medzi Európou a Áziou. S dospievaním si však uvedomujeme, že zamestnávatelia poskytujú benefity a podmienky, ktoré v súčinnosti s vyhovujúcim platovým ohodnotením dáva zmysel pred tým povolaním, o ktorom sme snívali v detstve. Kým niektorí sa svojich snov nevzdávajú, iní si reálne možnosti uplatnenia uvedomujú skôr. Generácia Alfa sa síce zatiaľ skladá z deti na stupňoch základnych škôl, no ich prvotné kariérne ambície sú už zrejmé a zmýšľanie o uplatnení ucelenejšie.

Vzorce v povolaniach zostávajú

Hoci sa spektrum možností pre deti z generácie Alfa rozrastá o množstvo informačných kanálov, ktoré predchádzajúce generácie nemali k dispozícii a môžu sa teda rozhodovať aj medzi takými činnosťami, ktoré prinieslo až dvadsiate prvé storočie, aj moderné deti láka uplatnenie vo sférach, s ktorými sa stretávajú od detstva najčastejšie.

Fyzioterapeut s ubytovaním
Alses / nástup 4.11 / Osečná - Česko

Podľa najpopulárnejšieho prieskumu, ktorý vznikol v Amerike počas minulého roka, sa tisícka opýtaných detí od 5 do 8 rokov vyjadrila k otázke vysnívaného povolania s ambíciami pomáhať druhým. Z prevládajúcich povolaní sa podľa rebríčka na prvom mieste umiestnili najmä pracovné pozície a funkcie v zdravotníctve. Pre deti zostáva zaujímavá aj profesia v školstve, vede, voľnom umení či štátnom sektore. 

Poctivo zarobené vreckové 

Všadeprítomná digitalizácia pritom generáciu Alfa nevedie len jedným smerom. Ukazuje sa, že deti v školskom veku si dobre uvedomujú druhú stranu svojho vysnívaného povolania. Aj pri práci vloggera, streamera či influencera chápu, že ich práca by mala najmä dobre vynášať a že si vďaka tomu smú nastaviť kariérny rast o niečo slobodnejšie.

Groomerka v psom salóne
PAWsitive / nástup 25.10 / Bratislava-Rača

Britská redaktorka Anna Cafolla sa pre magazín Dazed vydala do základnej školy, aby zistila, aká je realita uvažovania žiakov o ich budúcej profesii. Z rozhovorov vyplynulo, že žiaci prvého stupňa, ktorí sa ocitajú na pomedzí detstva puberty, sa už odmala učia uvažovať o peniazoch inak, ako predchádzajúce generácie a prichádzajú často s kreatívnymi nápadmi, ktoré nezačínajú a nekončia len na sociálnych sieťach. Privyrábať si dokážu výrobou limonád, detskými masážami, rodinným opatrovaním či dokonca čítaním kníh svojim rodičom a súrodencom. 

Rozhľadenosť je viditeľná

Ich podnikavé uvažovanie sa projektuje aj do plánovania kariéry, pričom v drvivej väčšine sa nejedná o jednoznačnú kariérnu cestu, ale model takzvanej slashie kariéry, kombinujúcej viacero zamestnaní či profesií do jedného životného štýlu. Toto uvažovanie sa prejavuje tým, že okrem výberu povolaní, akými sú učiteľ či doktor, dokážu pripustiť, že by sa mohli súčasne venovať spievaniu, architektúre či profesionálnemu športu.

Senior manažér pre expanziu
Grafton / nástup ASAP / Topoľčany

Iný výskum agentúry Beano Studios zase odhalil, že generácia Alfa vníma kriticky správanie svojich predchodov, zvlášť mileniálov a zoomerov, ktorých vidia na TikToku či YouTube. Z dvetisíc opýtaných detí uviedlo až 62% respondentov, že správanie vloggerov a youtuberov považujú za nevhodné a nestotožňujú sa s ním. Podobný trend sa prejavil aj pri reportáži Anny Cafolly, počas ktorej žiaci piateho ročníka a nižších ročníkov odsudzovali správanie ich starších súrodencov, ovplyvnené trvajúcimi spoločenskými stereotypmi. Pre generáciu Alfa je prekvapivo zaujímavou možnosť využívať technológie na úkor vlastného rozvoja a pomoci. Nielen ako kidfluenceri, ale predovšetkým ako budúci podnikatelia vnímajú možnosti sociálnych sietí, živiť nimi by sa chcelo reálne menej ako 10%. Tieto dáta nevypovedujú len o smerovaní budúcej aktívne pracujúcej triedy, ale aj vývoji ekonomiky a pozitívnych zmenách v rodičovstve a školskej výchove.

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!