Služba Pracuj.sk používa na svoje fungovanie a analýzu návštevnosti súbory cookies a anonymizované údaje o správaní návštevníka. Jej používaním s tým súhlasíte. Viac informácií
Čo ak je vo vedľajšej miestnosti niekto, kto má potenciál na to, aby predstavil prelomový produkt či službu? S najväčšou pravdepodobnosťou sa to zrejme skôr alebo neskôr dozviete, pretože podnikaví zamestnanci patria k tým, ktorí majú ambície a víziu. Z definície sa tento typ pracovníkov označuje ako intrapreneuri - odvážni, nápadití, no nie natoľko, aby sa vrhli do vlastného podnikania. Intrapreneurship, respektíve vnútropodnikové podnikanie, predstavuje symbiotický vzťah medzi talentovanými a podnikavými zamestnancami a ich zamestnávateľmi. A aj napriek tomu, že môže predstavovať pre zamestnávateľov prítomnosť budúcej konkurencie, viaceré skvelé nápady, ktoré skrsli v hlavách radových zamestnancov dostali firmy o míľové kroky ďalej pred konkurenciou. Príkladom môže byť napríklad Playstation, Happy Meal či Twitter.
Pozitívnou stránkou intrapreneurov, respektíve podnikavcov v zamestnaneckých radoch, je ich nasadenie. Aj napriek tomu, že nemusia brať na plecia zodpovednosť celého podniku, majú v sebe prirodzený zmysel pre disciplínu, zodpovednosť a time management.
Príkladom môže byť napríklad Jack Dorsey, ktorý ako web dizajnér v podcastovom startupe Odeo predstavil myšlienku predchodcu Twitteru. Po tom, čo sa nápad zapáčil jednému zo spoluzakladateľov Odea, sa firma zápasiaca o prežitie zmenila na mediálnu spoločnosť. Pôvodná cena firmy sa vďaka rastúcemu úspechu Twitteru znásobila tisíckrát a to len za prvých päť rokov svojej existencie.
Interpreneuri však kvôli svojim ambíciam často trčia z davu. A to aj preto, že ich charekterizuje manažérska kariérna kotva. Popri samostatnosti však môžu byť niekedy príliš puntičkárski, panovační či nároční vo vzťahu k ostatným kolegom. Neuspokoja sa s tým, čo existuje a dianie okolo seba vnímajú citlivejšie. Ak však ako zamestnávatelia máte odvahu prijímať aj kritiku a dávať novým nápadom priestor, vedia to oceniť aj bez toho, aby kvôli tomu odchádzali zo zamestnania.
Podnikaví zamestnanci si uvedomujú, že čas a prostriedky sú na vývoj akéhokoľvek produktu či služby dôležité. Vďaka istote a stabilite podnikového systému využívajú pracovný aj mimopracovný čas na to, aby vyvinuli také riešenie, o ktoré trh začína prejavovať záujem. Príkladom intrapreneura je napríklad aj Ken Kutaragi, ktorý ešte ako vývojár elektronických čipov v sedemdesiatych rokoch vytvoril ako zamestnanec Sony prototypy LCD obrazoviek a aj napriek prvotnému odmietnutiu nápadu napokon dopomohol Sony k tomu, aby sa v deväťdesiatych rokoch etablovalo s hernou konzolou Playstation. Kutaragi videl príležitosť pre uplatnenie zvukových kariet v herných konzolách a na vývoji prototypu čipu pracoval z vlastnej iniciatívy.
Sú však intrapreneuri podnikateľmi v zácviku? Nie nevyhnutne. Ako zamestnanci a citliví pozorovatelia okolia si uvedomujú riziká vlastného podnikania. Vedia, že pri zakladaní vlastnej spoločnsoti sú dôležité ľudské zdroje a správni ľudia. O chode spoločnosti sa toho učia veľa za chodu. Pre zamestnavateľov pracujú preto, že zdieľajú podobný entuziazmus z činnosti podnikov, ako ich zakladatelia.
Intrapreneuri sú odhodlaní zlepšovať sa, pracovať na slabých stránkach a budovať si networking za účelom nachádzania príležitostí pre firmu. Mimo pracovnej doby. Spomínaný Ken Kutaragi s nápadom na hernú konzolu u vedenia Sony nepochodil šťastne do chvíle, kým neoznámil, že zvukový čip predal konkurenčnému Nintendu. V dôsledku toho však nebol prepustený, no priviedol Nintendo a Sony k spolupráci, ktorá napokon o niekoľko rokov ukázala Sony, že herná konzola je perspektívnym produktom a oplatí sa pracovať na jej vývoji. Zo spoločnosti neodišiel ani neskôr a v roku 1997 sa stal výkonným riaditeľom divízie Sony Computer Entertainment, založenej v dôsledku uvedenia Playstation a dodnes najziskovejšej spomedzi všetkých divízií Sony.