Novinka!Portál Pracuj.sk vyjadruje podporu ľudom z Ukrajiny.Prepnúť na ukrajinský jazyk (Українська мова)

Spotify ako zamestnávateľ: Hudobníci v office, digitálny detox, moderný intranet

Svet zamestnávateľovJán Krajč
Spotify ako zamestnávateľ: Hudobníci v office, digitálny detox, moderný intranet

Viac ako deväť tisíc zamestnancov na celom svete. Prenášať firemnú kultúru a zachovať si silný brand zamestnávateľa sa dá aj napriek tomu, že mnohí z nich pracujú z domu. Spotify môže byť inšpiráciou nielen ako startup, ale aj ako zamestnávateľ.

Personálne oddelenie Spotify je neustále aktívne.Vytvára riešenia, témy, zaoberá sa možnosťami kultivovania zamestnancov, adaptovaním súkromnej sféry do profesionálnej a opačne. Spotify ako zamestnávateľ rešpektuje rozličné kultúry a dokonca aj časové zóny, ktoré zamestnancov odlučujú od väčšiny pravidelných mítingov. Len v USA sa vlani spoločnosť umiestnila na deviatej priečky najžiadanejších zamestnávateľov a v tom istom roku si Spotify vyslúžilo ocenenie v ankete Best Employer Brand na LinkedIn. To, že si Spotify vybudovalo tak silný a vplyvný employer brand, je výsledkom kombinácie interných procesov, data miningu v rámci HR oddelenia a dobrých investícií. Ale predovšetkým záujmu a invencie, ktorá prospieva ľudom, ktorí vidia do sveta za značkou najlepšie. Ich organizácie je však, zjednodušene povedaná, netypická. Alebo, príznačne vysvetlené slovami Katriny Berg, hlavnej HR manažérky Spotify, vitajte v kontrolovanom chaose. 

Freestyle v zamestnaneckých štruktúrach

Kontrolovaný chaos je výstižným vyjadrením toho, čo sa deje tam, kam mnohí nevidia. Hierarchický model a rozdeľovanie pracovníkov od najnižšej po najvyššiu funkciu, funguje v Spotify odlišne a pripomína skôr kombinovaný model, v ktorom sa pracovné úlohy prideľujú do rozlične veľkých množín pracovníkov. Základnou pracovnou skupinou sú takzvané kmene, respektíve tribes, ktoré pozostávajú z menších skupín zamestnancov, priradených len k jednej časti firemnej agendy.

Organizačný manažér
Ing. Miroslav Kvasnička/ nástup 7.12 / Remote

S dlhodobým fokusom na inovovanie špecifickej oblasti užívateľského prostredia, skriptu stránky, experimentálnych nástrojov či aktulizácie playlistov, sa tak niektorí pracovníci môžu dostávať do dvoch kariérnych scenárov. Buď dlhodobo venujú čas relatívne monotónnej činnosti, alebo zdokonaľujú svoju sféru tak, ako im to umožňuje chápanie všetkých súvislostí, ktoré sa viažu na danú časť projektu. Aj preto je možné medzi recenziami zamestnancov na Glassdoor nájsť prevažujúca dva typy zamestnancov. Niektorí z nich sa sťažujú na to, že práca v Spotify neposkytuje možnosť kariérneho rastu, druhí si zas pochvaľujú tempo a dômyselne prepracovanú firemnú kultúru. 

Prekvapenia pre kolegov

Keď sa mnohí zamestnávatelia trápili otázkou, či svojich ľudí nechať pracovať z domu aj po skončení karantény, Spotify bolo medzi najväčšími firmami tou, ktorá zaviedla nový úzus a skrátane dostalo označenie WFA, teda Work from Anywhere. Napriek tomu, že od augusta 221, kedy bol režim zavedený, už ubehli viac ako dva roky, WFA zo stola personalisti nezmietli. Naopak, kultúra práce odkiaľkovek sa uchytila a k augustu tohto roka sa do tejti iniciatívy zapojilo už viac ako 8300 kmeňových zamestnancov Spotify. Zdanlivá predstava o bohémskom živote zamestnancov vo firme, je však neustále zdokonaľovaná a vlastným spôsobom retifikovaná do interných smerníc a zamestnaneckých príručiek.

IT team leader
Grafton/ nástup 7.12 / Malacky

Prostredníctvom dodatkov do tejto internej smernice, zaviedlo Spotify napríklad možnosť asynchrónnej kolaborácie, ktorá nie je závislá od časových rozdielov a dovoľuje mnohým pracovníkom, aby sa podieľali na projektoch v tom čase, ktorý je pre ich lokalitu prirodzene nejvyhovujúcejší. A ako uviedla Sonya Simmonds z HR oddelenia Spotify, konkrétne v príspevku k evolúcii tejto iniciatívy, asynchrónna kolaborácia umožnila pracovníkom, aby sa lepšie sústredili na prirodané tasky, ušetrili sa hodiny individuálnych a skupinových mítingov a zvýšila sa flexibilita vnútri pracovných kmeňov.

A to aj medzi nižšími podmnožinami pracovníkov, ktorí sú v žargóne Spotify kategorozivaní do tried, hláv a rádov. Prekvapeniami to však nekončí. Tradíciu wellness týždňa organizujú Spotify už niekoľko rokov po sebe a v tomto čase majú pracovníci na celom svete dovolené oddychovať a nepracovať. Samozrejme, tento wellness týždeň je nadstavbou k základnej výmere dovolenky. 

Firemný obsah vypovedá za všetko

Silný employer brand si Spotify buduje neustálou internou komunikáciou, na ktorej sa podieľajú skupinovo aj individuálne približne dvadsiati prispievatelia, počnúc Alexandrom Westerdahlom, zastávajúcim post viceprezidenta Spotify a končiac Perom Larrsonom, ktorý je globálnym HR manažérom spoločnosti. Ak ste doposiaľ vo firme uvažovali, ako rozvinúť obsahový manažment a internú komunikáciu, inšpirovať sa možno až tromi podcastmi, ktoré sú venované personalistike; menovite HR over the Counter, Live at Spotify: The Podcast a Spotify: Spot On!

Advokátsky koncipient
LEGES Advisory/ nástup 7.12 / Banská Bystrica

Pripočítajte si k tomu aktívny HR blog, samostatnú firemnú stránku, ktorá je rovnako neustále aktualizovaná, employee advokátov, ktorí neúnavne zdieľajú príspevky a zážitky na svojich sociálnych sieťach a napokon instagram zameraný výhradne na život v Spotify, ktorý má pod profilom @lifeatspotify podstatne viac fanúšikov, než všektých zamestnancov dokopy. Až 96 tisíc sledovateľov je tak pravidelne svedkami vystúpení vo firemnom Listening Lounge priestore, organizovaných letných stáží, konferencií a participácií na festivaloch rôzneho druhu. Nehovoriac o komunikácii prostredníctvom vlastného internatového systému Bounce, prostredníctvom ktorej môžu všetci zamestnanci kedykoľvek pokračovať v pracovných aktivitách, zaúčasť po prijatí do zamestnania, zhromažďovať a vyhodnocovať nadobudnuté dáta a optimalizovať worflow jednotlivých úsekov. Aká je teda práca v Spotify? Navonok pestrá zábavná, vnútri však neustále zdokonaľovaná a zameraná na každý detail. Zrejme nie je prekvapením, že tento prístup sa následne prenáša aj do úspešnosti streamovacej služby a jej obľúbenosti u zamestnancov aj bežných užívateľov. 

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!