
Prieskum s názvom Mladí ľudia a trh práce, ktorý sa uskutočnil počas minulého roka v období október-november 2022 a bol realizovaný pre Národný inštitút vzdelávania a mládeže, preukázal, že ľudia vo veku od 18 do 29 rokov majú pri hľadaní práce záujem o referencie a odporúčania známych. Výskumná správa upozornila na rozdielny prístup tých respondentov, ktorí si prácu hľadali, no zostali nezamestnaní a tých, ktorí prácu našli a udržali si ju. Kým prvá skupina uviedla ako hlavný zdroj hľadania pracovných príležitostí pracovné portály, skupina zamestnaných respondentov sa v rovnakej miere odvolávala na odporúčania priateľov a známych. Už tieto dáta signalizujú, že networking a budovanie priateľstiev dokážu ovplyvniť kariéru jednotlivcov a mladé generácie si to uvedomujú.
Uchádzanie sa o pracovnú pozíciu prostredníctvom inzertných portálov však nepopreli ani zamestnaní respondenti. Ba čo viac, odporúčania priateľov a známych a reagovanie na pracovné ponuky delilo v prieskume len jediné percento. Naproti tomu, sociálne siete ako spôsob hľadania pracovných ponúk spomenuli približne 4% všetkých zúčastnených. Pre zamestnávateľov z toho vyplývajú dve zásadné informácie.

Prvou je, že znenie pracovnej ponuky rozhoduje o tom, či sú pre ľudí v produktívnom veku atraktívnymi zamestnávateľmi. Druhou hodnotnou informáciou je tá, že ich prístup k terajším zamestnávateľom ovplyvňuje aj to, akou rýchlosťou môžu obsadiť voľnú pracovnú pozíciu. Pretože práve referencie dokážu ušetriť dostatok času aj financií na recruiting. V podobne veľkej miere, konkrétne až z 27%, si mladí ľudia hľadajú prácu cielene, to znamená, že spoločnosti, v ktorých majú záujem pôsobiť, oslovujú prostredníctvom ich vlastných webových stránok, eventuálne kontaktných formulárov.
Brať tieto dáta na ľahkú váhu by bola škoda, keďže až 82% respondentov uviedlo, že práve stabilné zamestnanie je pre nich v budovaní kariéry tým najdôležitejším aspektom. To sa premieta aj do vnímania pracovných benefitov. Pri výbere zamestnania sa až 34% opýtaných vyjadrilo k tomu, že možnosť získania trvalého pracovného pomeru je pre nich rozhodujúca. Na prvom mieste v rámci atraktivity zamestnania skončila, podľa predpokladov, výška mzdy. Tá suverénne prekonala ostatné benefity a faktory o viac ako 30%.

Zaujímavosť pracovnej náplne sa s podielom 37% zaradila hneď pod výškou mzdy. Prekvapivo nízko však skončili funkčné benefity ako možnosť odborného rastu či kariérneho postupu. A vzhľadom na to, že sa celkového prieskumu z viac ako sedemdesiatich percent zúčastnili respondenti od 22 do 29 rokov, sú tieto výsledky odlišné od tých benefitov, ktoré sa snažia zamestnávatelia zdôrazňovať pri získavaní nových zamestnancov.
Rovnováha medzi prácou a súkromím je pre mileniálov a generáciu Z mimoriadne zásadná. Bezpochyby je to faktor, ktorý pri výbere zamestnania rozhoduje. Z hľadiska životných vyhliadok, ktoré sledovali, čo je pre ľudí v rámci uspokojenia ich potrieb prioritné, prevýšilo cestovanie dokonca aj túžbu osamostatniť sa či založiť si rodinu.

Až 71% opýtaných zdôraznilo, že môcť chodiť na dovolenky je pre nich takmer rovnako podstatné, ako dokázať platiť účty a náklady na bývanie či štúdium. Na druhej strane, z celej vzorky len 20% respondentov priznalo, že by sa niekedy v budúcnosti plánovali presťahovať do zahraničia. U účastníkov prieskumu boli súčasne spozorované viaceré spoločné črty. Spokojnejší a optimisticky naladení sú prevažne ľudia vo veku 26-29 rokov. Najmladší absolventi stredných škôl a tí vo veku do 22 rokov sa v prieskume prejavili ako opatrnejší a s nižšou mierou sebadôvery. Práca však nie je pre mladých ľudí všetkým. Napokon, na otázku, či by chceli pokračovať v budúcnosti v ďalšom štúdiu, reagovalo pozitívne až 45%, vrátane tých s ukončeným vysokoškolským vzdelaním a aktívne pôsobiacich na trhu práce.